A non smoking generation

Stod och packade upp cigaretter idag. Borde egentligen vägra sälja sådant skit, det är helt emot mina principer. Men gör jag det kan jag nog kyssa sommarpengarna ajöss. Så.
Man märker direkt vilka som röker. Jag ser folk som inte är så mycket äldre än mig själv. Alldeles grådaskiga i hyn slänger de ner några paket cigaretter till på disken. Eller äldre med alldeles gula naglar. Stinkande andedräkt, unken odör som omger kroppshyddan, harklingar, rökhosta, skrovlig rökarröst. Jag undrar, är det värt det? Varför vill man betala kanske 350:- i veckan (förutsatt att man röker ett paket om dagen av den sorten som kostar kring 50 kr) för att få stinka, ha hy som ett ovädersmoln, slemmiga halsar och jag vet inte vad? Det är 1.400:- i månaden.
16800:- på ett år. Det är pengar till en hel lyxresa!

Och här vill jag slänga in stående ovationer till de av mina älskade arbetskamrater som nu tagit steget att försöka sluta röka!
 

Nåväl. Mitt i uppackandet slog det mig att jag på något sätt hjälpa till i det arbete som A non smoking generation för. Så jag knappade mig in på hemsidan och läste, och har mejlat dem och undrat vad just jag kan göra för att hjälpa dem i sin vision.


Fimpa giftpinnen!
Av respekt till medmänniskor borde dylika skyltar sitta uppe på alla offentlige platser, tycker jag. Utomhus som inomhus. På stationen, till exempel. Urk!

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0