en liten tribut till Ted Gärdestad

Åh, innan jag sticker för denna tentavecka - jag känner att jag verkligen måste göra en tribute till Ted Gärdestad, fastän det varken nära hans födelse- eller dödsdag. Det var en diskussion med en bekant, ett klipp från "Doobidoo" och slutligen ett youtubeklipp som nu gav mig denna idé, denna craving. Eftersom han är så himla bra!

Fem kända låtar som alla bör höra
- Jag ska fånga en ängel
- Come give me love
- Himlen är oskyldigt blå
- Oh, vilken härlig dag
- Låt kärleken slå rot

Fem mindre kända låtar som man bör höra (för de som finns på Spotify)
- Betlehem 
- Can't stop the train
- Orättvisan - sjungs på skånska! Ted brukade spendera sin barndomssomrar i Skåne
- Så mycket bättre
- Kaliforniens guld

Låt som ni inte visste att Ted sjöng:
- Hubba hubba zoot zoot (Ted och Michael B Tretow utgjorde gruppen Caramba, ett skojprojekt som blev till succé med just denna singel)

Jättesött klipp från Teds genombrottsår, 1972




Ted var med i Melodifestivalen fyra gånger - med "Oh, vilken härlig dag", "Rockin'n'reelin", "Satellit" och sist den här, duetten "Låt solen värma dig" med dåvarande flickvännen Annica Boller. Ni ser benet som Ted stampar takten med genom hela låten? Efter att ha sett klippet på tv förstörde han bandet, eftersom han retade sig ordentligt mycket på denna omedvetna rörelse.
Och vad hände men Annica Boller? Tja, enligt någon på youtube är hon numera kattuppfödare...




Lite så!
Jag gissar att min syster kommer att reta ihjäl sig när hon ser detta inlägget, men hon får faktiskt erkänna att jag inte tjatar om Ted Gärdestad lika mycket nu som när jag var 18 år!

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0