spara en timme om dagen och lev i framtiden

Från och till tycker jag att Cosmopolitan är en ganska bra tidning. För några år sedan tänkte jag på mig själv som en, eller kanske en blivande, Cosmogirl. Håhå.
Fortfarande när jag är tjugotvå och mer självständig och mer såld på tidningar som Lantliv och Gods och gårdar, så kan det stå en del vettiga saker i det förstnämnda magasinet.
Men ett reportage i månadens nummer var ett av alla de reportage som irriterar mig och får mig att tycka att Cosmopolitans värderingar många gånger är mer än lovligt knasiga.
Reportaget om att spara in en timme om dagen.
När man står i en kö ska man planera vad man ska göra senare, man ska försöka duscha rekordsnabbt (och klocka för att slå sitt eget rekord). Det sista är visserligen bra ibland när man faktiskt har bråttom någonstans, men annars är jag ganska kritisk - vad hände med att leva i nuet? Att hela tiden leva i framtiden gör att man går miste om så mycket, och jag tror snarare att man förlorar mycket tid på detta, fastän man sparar.

För vilket låter behagligast? Att stå i kön och tänka att när jag kommer till jobbet ska jag faxa den där rapporten, prata med den kollegan, ringa det samtalet, etc. Eller att stå i kön och bara vara, betrakta, kanske kika på någon tidningsframsida, inte bara stressa fram till kassan eftersom jag måste rusa iväg till framtiden.

Mitt val hade definitivt varit alternativ två.
Visst finns det tillfällen då man kanske måste vara i framtiden och duscha på två röda utan att njuta av det varma och sköna vattnet, men jag tvivlar på att man måste spara den där timmen om dagen varje dag. Gör istället det du ska i lugn takt och var koncentrerad på det, det tror jag att man får ut så mycket mer av.


Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0