när feminism förtrycker kvinnors rättigheter

I förra numret av Glamour hade en tjej i en insändare uttalat sig om en artikel om hemmafruns revival, som fanns i ännu ett nummer längre bak, där den moderna "hemmafrun" representerades av finaste Underbaraclara. Tjejen som nu skrev en arg insändare tyckte att bloggare som Underbaraclara idealiserade en förtryckt kvinnobild. Hon verkar tro att söta förkläden och intresse för cupcakes är lika med att stanna hemma och baka hela dagarna, och att man inte försöka skaffa sig en egen karriär. Och det finns många fler som har uttalat sig på liknande sätt om dylika bloggerskor.

För tydligen så har det blivit fult, i vissa feministiska kretsar, att tycka att det är kul att pyssla med pelargoner, baka cupcakes iförd blommigt förkläde, baka bröd från grunden, eller vad de nu har att anmärka på. 
Men då frågar jag mig, om det inte är mer förtryckande att berätta för kvinnor vad de får tycka och inte får tycka om? Är jag fångad i ett förlegat kvinnoideal för att jag har en garderob med förkläden? För att jag tycker om att baka bröd, cupcakes eller, för all del, laga ordentlig mat? För att jag gillar söta klänningar?
Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte vari problemet ligger, för medan jag skriver inser jag hur löjligt detta låter. Det är ju inte ens ett hemmfruideal i ordets egentliga bemärkelse. Clara Lidström, also known as Underbaraclara har fina förklädern och söta klänningar och hon lägger upp recept på kakor som hon har bakat. Hon har också en karriär, och hon är feminist, hon låter sig inte trampas på och hon är nog en av de minst förtryckta kvinnor jag vet.

Bara för att man bär en blommig klänning och ett dito förkläde och bakar cupcakes eller har som mål i livet att bilda familj, så betyder inte det att man är en vän och näpen hemmafru som låter sig bossas runt.

Feminisim är himla bra. Men att vara feminist innebär inte nödvändigtvis att man har lust att vara chef, mecka med bilar eller vad det nu kan vara. Feminism står för kvinnans rättigheter, och vill kvinnor jobba på dagis och baka och sy, eller för den delen vara hemmafru de facto, då borde det vara hennes rättighet att också göra detta val.

Det ni säger
Postat av: Cecilia

Åh, jag håller med dig så himla mycket! Tror till och med att jag har skrivit ett blogginlägg om just det här någon gång. Här hittade jag det:

http://voix.blogg.se/2008/december/underbara-kvinnor.html#comment

Men åter till ditt inlägg. Nu har jag inte läst den där insändaren, men det låter helt vansinnigt. Ska alla kvinnor behöva stöpas i en form, för att samhället ska vara jämlikt och vi inte förtryckas? Det låter som om det enda rätta att göra är att göra "typiskt manliga" saker, som att det skulle bli mer jämställt om vi kvinnor tvingades göra det. Bloggare som Clara tvingar ju ingen annan att baka, sy och påta i trädgården. Tvärtom. Däremot är hon en fantastisk förebild, eftersom hon vågar gå sin egen väg.

2009-09-08 @ 19:34:43
URL: http://voix.blogg.se/
Postat av: Matilda

Hurra!!! Bra skrivet!

2009-09-08 @ 21:29:09
Postat av: Sandra

Läste ditt inlägg, Cecilia, himla bra! Precis det jag vill komma fram till:)

feminism ska handla om det fria valet, som du skriver om, och om lika rättigheter. Inte lika intressen, nödvändigtvis.

2009-09-08 @ 23:39:58
URL: http://lovlilett.blogg.se/
Postat av: linnea

superbra skrivet!!

2009-09-10 @ 15:03:02
URL: http://glamour.se/blogg/vintage
Postat av: Sandra

tack så mycket!:)

2009-09-10 @ 15:31:21
URL: http://lovlilett.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0