med fönstret öppet

De som säger att det inte finns tidsmaskiner har inte helt rätt. Lite rätt, men inte alldeles. Det finns flera effektiva tidsmaskiner som till en viss del tar en människa tillbaka. För mig fungerar musik så.

Just nu lyssnar jag på en lista som jag kreerade i våras. Under aprils försiktiga vårdis. Den här låten, av Carla Bruni, tar mig tillbaka till den underbara våren 2010. Den återskapar på något vis de känslor och tankar jag bar på då, till omgivningarna, till soliga dagar i glassbaren, till en filt i gräset, goda vänner och en bok, till promenader hand i hand och till det romantiska som liksom bara finns i den vind som sveper in genom fönstret och de skira gardinerna i ett mörkt rum under en av de första riktigt fina vårskymningarna.


Varje kvällsluft bär med sig
en droppe stjärnor,
i en liten bris med
bud från månen.
När ett fönster lämnas öppet,
den sovande människan
(så oskyldig i sin uppgift) med tur
blir bedroppad av ett
vackert stjärnregn




Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0