fröken ensam hemma åker gungstol


Bild

När jag var tio år upptäckte jag denna bok av Gunnel Linde i min mammas gamla bokskatt. Både jag och min syster läste den frenetiskt, turades om och bråkade om den. Det var så magiskt att läsa om den lilla flickan, som förvandlades till fröken Ensam Hemma när mamma gick till affären. Om det stora bordet som näsvist började tala med Ensam så att hon vred om dess knopp-näsa. Om kullerbyttor som slogs med nallar och älvor på den Blommiga Sängängen, om resan med gungstolen över korkmattehavet, om farliga fiskar och om affären vid Skrivbordsgrottan (där man kunde betala med knappar). Om hur vattnet tog slut under resan och strandsatte Ensam och nallebarnen på det stora bordet, Bordsön, någon gång mot resans slut.

Ser ni den ute någon gång, skaffa den!

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0