ni borde skämmas hela högen!

MEN SNÄLLA NÅN!

Nu får det förbanne mig vara nog med det här övertolkandet av allt, precis allt som görs. Firar du nationaldagen med nationalsången är du rasist (för alla vet ju hur mycket rasism som döljer sig i "Du gamla, du fria", suck), och när Victorias önskan är att kungen ska överlämna henne vid altaret, ja, då är det sexistiskt. Då vill hon, enligt alla andra i världen, representera en förlegad tradition som innebär att kvinnan ses som ett objekt som lämnas från en man till en annan. Eller så är det så fruktansvärt att hon väljer en tradition som inte är svensk (gnäll gnäll Svenska Kyrkan).

Så vad? Prinsessan vill att fadern ska överlämna henne. Precis som i Hollywoodfilmerna. Fy så sexistiskt av henne, vilken objektifiering av kvinnan. När jag gifter mig vill jag gärna bli överlämnad vid altaret. Inte för att jag tycker att jag är ett objekt som ska ägas av en man, utan för att jag vill det, jag tycker att det är en fin tradition, hur osvensk den än är. Jag tycker att det betyder mer för kvinnans jämnställdhet och frihet att kronprinsessan Victoria faktiskt frå välja om hon vill bli överlämnad eller inte.

Jag är så trött på människor som anser att de har rätt att klistra en åsikt på en annan människas handlingar. Baka cupcakes i ett prickigt förkläde- fan ta dig, du vill återgå till kvinnans ställning under 50- talet! Du får göra vad du vill som kvinna under 2000- talet, men baka i prickigt förkläde och blommiga klänningar får du inte. Jag trodde att kvinnans frigörelse och nya rättigheter hade att göra med att hon faktiskt får göra som hon ville. Det är långt mycket mer sexistiskt att tvinga Sveriges tronarvinge att gifta sig enligt de seder och bruk som kvinnor minsann blivit bortgifta i under flera hundra år. Valfrihet och rätt att bestämma över sitt liv gäller tydligen bara om man bestämmer sig för vissa saker.

Så kallad "altar-gate" måste inte betyda samma sak som förrut. Allt beror på hur man väljer att tolka det. Jag väljer att vara positiv.

Det ni säger
Postat av: birgitta på ICa

Du har så rätt!

2010-05-25 @ 10:01:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0