driver dagg, faller regn

Guld är vad vardagsmatinéerna på SVT är, i alla fall för en gammelfilmsälskare som mig själv. "Driver dagg, faller regn" är en film som jag spelade in när den gick just som matiné. Mamma hade skrivit i min gamla Mina vänner- bok att det var hennes favoritfilm och då ville jag klart få den inspelad till henne. Så intresserad var hon inte längre men jag har haft stor glädje av detta!
"Driver dagg, faller regn" utspelar sig under 1800- talet och handlar om storbondedottern Marit och den fiolspelande kolögde Jon som det sägs vila en förbannelse över. Marit är trolovad med storbondesonen Mats vilket innebär glada dagar för de båda gårdarna - men efter en logdans försöker Mats våldta Marit varpå hon flyr. Jon sitter vid forsen och spelar på sin förbjudna fiol och hör Marits rop på hjälp. Det dröjer inte länge förrän de förälskar sig i varandra och en kärlekshistoria som för längesedan drog olycka över Jons familj är på väg att återupprepas.
Så passa på om du får tag i den och om du vill vältra dig i folkmusik, folkdräkter, folktro och lite folkvett. Gillar du också svartvit film och skönhet ska du också titta!

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0