lucka nummer 15- berätta om en av dina favoritböcker.

Tidigt blev jag känd som klassens bokmal, en titel jag med stolthet burit under alla år. Det blev liksom mitt trademark. Sedan barnsben har jag läst, mycket tack vare att min fina mamma själv tycker om att läsa och gav mig en massa fina och roliga böcker och tog mig till den sagolika värld som var biblioteket.

Av alla böcker jag läst kan jag helt enkelt inte bara välja en att presentera här, jag kan knappt begränsa mig till topp tre. Men det tänker jag göra ändå. Så här kommer tre av mina favoritböcker, och jag ska försöka välja tre som jag inte nämnt i bloggen tidigare direkt.
I bokhögen ser ni "Den bortglömda konsten att bevara en hemlighet" av Eva Rice, den med de ljunggröna slingerväxterna. Det är en underbart ljus bok med en något mörk botten (en bok skulle vara ganska jobbig om den bara handlade om guld och gröna skogar). Den handlar om den tonåriga Penelope i England på 50-talet som under en alldeles vanlig och tråkig vardag träffar Charlotte. Charlotte är som ingen annan och Penelope, uppväxt propert i ett förfallande mansion med Johnnie Ray, en bror och en vacker och sörjande mor, följer genast med på te hos Charlottes moster och kusin (som även råkar vara trollkarl). Efter att hon möter Charlotte är inget sig likt, Penelope tar steget från den inte alltid så regnbågsklara bubblan på familjegodset ut i ett eget liv där Charlotte och hennes familj leder henne in på äventyr hon knappast trodde var sanna. Som att kyssa Johnnie Ray eller hänga med Hollywood-stjärnor.
"Den bortglömda konsten att bevara en hemlighet" är en underbart quirky och söt bok och under de sista kapitlen smälte jag nästan bort, jag lovar.
Här ovan ser ni hyllan som jag fyllt med Maria Gripe och L.M Montgomery. De tre sista böckerna är "Anne på Grönkulla" med uppföljare och de här böckerna har kommit att bli så speciella för mig att det vore dumt att inte presentera dem för er.

Det rödhåriga barnhemsbarnet Anne kommer till Marilla och Matthew Cuthbert och är ingen pojke. Hon lever med huvudet bland molnen och önskar inget hellre än att få vara Cordelia med korpsvart hår. Trots att det var en pojke de ville ha faller syskonen Cuthbert obönhörligen för Anne med "e" och här får vi börja följa den fantasifulla, glada och spirituella Anne. Det finns många böcker och vi har möjlighet att följa Anne och Annes barn som vuxna.

Jag började läsa böckerna om Anne på riktigt när jag 17 år gammal låg hemma och var alldeles för sjuk för att ens orka titta på en tv-ruta. Det var en ganska jobbig period i mitt liv men Anne målade min värld igen, eller snarare, hon lärde mig att måla världen igen. Att läsa "Anne på Grönkulla" är att läsa om livsglädje i sin renaste form, trots motgångar och framgångar och alla gångar som möjligtvis kan finnas. Är du deppig är detta böcker för dig, med ett otroligt rikt och vackert språk.
Harry Potter. Åh. Herre. Gud.

Jag var 13 år gammal, bodde i Knislinge och en klasskamrat nämnde den nya boken Harry Potter som tydligen skulle vara himla bra. Jag var ytterst tveksam, men lånade första boken. Och sträckläste och sprang genast och lånade andra. Då, när jag var 13, skulle tredje boken precis komma ut och  jag minns när det gjorde det och jag lade ihop en massa veckopengar för att kunna köpa den. En hel lördag låg jag på sängen och läste och gjorde endast korta pauser för att äta och gå på toa. Det finns inga böcker, varken förr eller senare, som fångat mig så som Harry Potter. Jag blir alldeles lyrisk, speciellt när jag minns mina första upplevelser av böckerna. I början av min Harry Potter-upptäckt var jag rent av tosig och samlade tidningsurklipp, bilder, köpte fan-produkter och drömde om att få en uggla hemskickad till mig med ett brev från Hogwarts.


Och nej, ingen närmare presentation av Harry Potter va? Har ni missat vad böckerna handlar om har ni problem och borde söka hjälp för uppenbarligen skärmar ni i sådana fall av er från verkligheten.

Nu ska jag sluta prata om Harry Potter innan hjärtat svämmar över.

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0