Melodifestivalen 2011 - del 1

Ok. Första deltävlingen är avklarade. Krismötet efter Anna Bergendahls Eurovision-fiasko förra året hade resulterat i en ny bubblig design, bra där Christer Björkman.

Programledarna var platta som tusan. Ska det inte vara kvalitet även om det är kändisar som leder? Rickard Olsson gillar jag förvisso men Marie Serneholt som i slutet skrek "Puss och kram" kände jag att the botten is nådd. Nanne Grönwall gjorde sitt sämsta framträdande i Melodifestivalen på länge med darrande svag balladröst, men Häxan Surtant och Grotesco-Per fick oss att dra på smilbanden under sina artistgrillningar.

Men musiken då? Tja. Medelmåttig. Några låtar var ganska ok och Jenny Silver gav oss kvällens schlager men startfältet kändes i övrigt konstigt platt. Precis som resten av programmet.

♥ - låtens betyg

♣ - scenframträdandets betyg

1. Dilba - Try again

♣ ♣

Jag erkänner, jag har aldrig gillat Dilba. Men i min soffa ikväll var vi eniga - den första låten för 2011 var tråkig och mesig. Rösten kändes svag och resten lät som någon halvhjärtad house- låt. Dilba lät uttråkad och såg uttråkad ut och hennes engagemang på scen var svalt. All credd går till dansarna som gav oss något ganska snyggt att titta på.

Till råga på allt var det ingen på scen som hade snygga kläder.

2. Swingfly - Me and my drum
♥ ♥ ♥ +
♣ ♣ ♣

"Hip hop är sällan bra i Melodifestivalen," klämde jag fram när rapparen Swingfly entrade scenen. Men smäll på fingrarna fick jag för den här var riktigt glad och medryckande. Hjärtat slog lite extra hårt när jag insåg att det var Christoffer Hiding som sjöng i refrängen, Christoffer Hiding som är min favorit i Idol genom tiderna.

Swingfly drog med oss alla i sin glädje men vi frågade oss vad det egentligen var som hände i bakgrunden. Några  cheerleaders gjorde olika driller med trumpinnar. Nåväl, två treor till kvällens lyckopiller. Det känns dock litet läskigt att en hip-hop-låt skulle vinna Melodifestivalen, här är jag pinsamt konservativ. Men Swingfly får gärna bevisa mig fel.

3. Jenny Silver - Something in your eyes
♥ ♥ ♥ ♥ +
♣ ♣ ♣

"Something in your eyes" serverade oss kvällens enda riktiga schlager. Jag skulle egentligen vilja ge den en full femma men faktum var att verserna inte fångade mig särdeles mycket. Däremot hoppade jag högt av glädje när refrängen drog igång. Ett klart lyft från Silvers mycket märkliga bidrag från förra året.

Framträdandet var bra men det var ändå något som saknade. Jag har dessutom invändningar om klänningen, den var både för kort och för ful. Vi vill INTE ha en Charlotte Perrelli-do- over. Byt.

 

4. Jonas Matsson - On my own

♥ ♥
♣ ♣

Jag vet inte om Matsson var nervös eller vad som hände, men hans fallerande röst drog ner bidraget ganska mycket. Bidraget, som jag dessutom inte kommer ihåg, trots det fokus som lagts på scendekor och framförande. Han försökte förmedla glädje och jag köpte det i korta stunder. Men inte på det hela taget.

5. Les Kidz - Oh my God
♥ ♥ ♥ +
♣ ♣ ♣ ♣

En dänga som påminde mig om all den underbara 80- talsmusiken jag lyssnar på. Den första tonen som togs väckte tvivel i mig men i en upptrappning mot refrängen och den söta dansen hann jag ändra mig både en och två gånger. En bra och svängig låt och ett coolt framträdande men bröstmuffinsen i taket ger trashy-hetsminus.

6. Rasmus Wiberg - Social butterfly

♣ ♣

Innan låten ens börjat uppstod diskussioner om namnet. Vad i helsefyr är en social butterfly? Ett ganska tramsigt namn som fick låten att kännas tramsig. Och Wiberg såg ut som Karlsson på taket i sin korta och hängselklädda lekamen. Dragspelen var bra och det var också det enda.

7. Pernilla Andersson - Desperados
♥ ♥ ♥ ♥
♣ ♣ ♣

Scenen var snygg och framträdandet passade låten. Pernilla Andersson stod för kvällens andra överraskning och gav oss en väldigt fin och genomtänkt visa och första deltävlingens snyggaste klänning. Det var mysigt så det förslog - Pernilla, vi gillar dig!

8. Danny - In the club
♥ ♥
♣ ♣ ♣

Jag gillade EMD i Melodifestivalen, det gjorde jag. Men "In the club" gjorde mig ganska besviken. Danny dansar litet som en gud och låten kommer garanterat att höras på varenda nattklubb i Sverige ett bra tag framöver. Men jag tyckte att den var ganska enformig och jobbig att lyssna på. Snygga danser men ändå på något vis ganska tråkigt att titta på. Här har vi också en som bara måste byta jacka!

Det här är en sammanställning av mina åsikter och några av mina medtittares. Men nu är jag nyfiken på att höra vad ni tycker! Jag är ingen expertkritiker alls utan går helt efter mitt eget tycke. Hoppas att ni njöt av kvällen!






Det ni säger
Postat av: Sanna

Danny var riktigt kass ^^

2011-02-05 @ 23:44:52
Postat av: Chachabloggen

"Danny dansar litet som en gud" skriv fel ;)

Men dagens melodifestival var inget roligt överhuvudtaget. Blir sämre och sämre.

2011-02-06 @ 01:45:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0