rara scones



Klockan nio igårkväll fick jag ryck och slängde ihop en sats scones. Jag ville ha lyxfrukost idag men kände mig själv så pass väl att jag visste att jag aldrig någonsin kommer gå upp tidigare för att baka frukostscones innan föreläsningen.

Jag följer Leila Lindholms grundrecept med överstrött råsocker. Lika goda med eller utan någonting på!

7 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl råsocker
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
125 gram smör
2 ägg (ett till pensling)
2 dl mjölk

Rör ihop de torra ingredienserna och nyp sedan ihop dem med smör tärnat i bitar.
Vispa ihop ett ägg och mjölk.
Blanda allt till en deg. Forma till en lång orm och dela i cirka sex stora eller några fler små bitar. Min pojkvän kom på att man kunde lägga dem i muffinsformar placerade i en muffinplåt för att de ska hålla formen (och så blir de ju lite sötare). Pensla med uppvispat ägg och stör eventuellt över råsocker om du vill.
In i ugnen på 250 grader i tio minuter.

Lätt som en scone! Tar max en halvtimme totalt.

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0