världens mest onödiga söndag

Vilken tur för mig att jag inte försökte ta mig ned till stan för examensshopping eller studielitteratursletande idag. Det är ju trettondagen. En dag som räknas som söndag och som gör att bussarna går sällan och inte särskilt sent och att mataffären stänger klockan åtta och övriga affärer öppnar ungefär inte alls.

"Nej", sa jag till Sanna, " vad är det egentligen som är så speciellt med trettondagen? Varför inte elva dagar efter jul?" Wikipedia berättade för oss att trettondagen är en helgdag som hedrar de tre vise männens färd med gåvor till Jesusbarnet. Med andra ord, världens mest meningslösa röda dag. Jag tycker att de tre vise männen finns med på ett hörn på julafton också, med Jesus, Maria, Josef, åsnan och herdarna. Jag förstår inte riktigt varför vi ska stänga ner hela världen för att det var tretton dagar sedan tre vise män gav presenter till Jesus? Då vill jag införa röd dag på Mickelsmäss också, och Kyndelsemässodagen. Och min födelsedag också.


Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0