tribut till skräckens mästare

Det läskiga och morbida har alltid fascinerat mig. När jag var hemma hos mamma och pappa i helgen hittade jag min skräckbokssamling. Under största delen av mitt tonåriga liv (och lite dessförinnan) samlade jag på mig varje ny skräckbok som gavs ut av Dan Höjer med illustrationer av Hans Arnold. Då tyckte jag att dessa böcker var kusligt ruggiga. Dan Höjer baserade sina skräckhistorier på kända spökplatser och händelser i Sverige, ibland ganska fritt. Det kom ut en ny bok varje år.
-
Hans Arnold var en av anledningarna till att böckerna var så lockande. Fortfarande är han min favoritillustratör. För många kan de tyckas barnsliga, den kommentaren har jag fått höra, men jag tycker att detaljerna och fantasirikedomen (som taget ur en fullkomligt snedvriden fantasi) skapar en kuslig stämning. Det oskyldig som förvandlas till något djävulskt.

Det ni säger
Postat av: Malin

Åh det gjorde jag också! Dan Höjer var/är verkligen en favorit

2011-08-09 @ 12:55:15
URL: http://svartkaffetack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0