Hur högt ska man behöva skrika innan någon hör?

Om någon någonsin tyckte att den svenska sjukvården var bra så tycker jag att ni ska läsa min vän Rebeckas inlägg om sin kamp mot ett oförstående och nonchalant system. Eller är det bara så att människor blir läkare av fel anledning?

Sjukvården skulle vara mycket bättre och förtroendeingivande om patienterna kunde känna att läkarna bryr sig, att läkarna gör så mycket de kan för att finna en diagnos, att finna hjälp och bot. Det ska kännas att man är i goda händer. Jag har haft turen hittills att träffa förstående läkare som gått till botten med problemen jag upplevt. Även om det var falskt alarm. Jag önskar bara att alla läkare kunde vara lika grundliga och framförallt lika hjälpsamma.
För något år sedan läste jag en artikel om människor som gått bort i olika sjukdomar. De hade vid ett flertal tillfällen sökt hjälp. En historia handlade om en kvinna som upplevde enorma smärtor och en rad andra symptom. Läkaren sa att hon nog bara var höstdeppig och här har du antideprissiva. En tid senare krävde sjukdomen som man aldrig letat efter hennes liv.
Och frågan är - hur kan det bli bättre?

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0