paris, det är städernas stad.

 
Paris Paris Paris. Åh vad jag älskar den staden! Jag har lite mindre foton nu än förra gången, och dessutom vet jag inte om jag har blivit darrigare eller mer ovan vid kameran, men hälften av fotona var störigt suddiga.
Nåja. I Paris hade våren hunnit komma fram och det var fullkomligt magiskt. Träden stod i blom och lyste i ljusgrönt av alla späda bladknoppar. Seine strålade i solskenet och vårvärmen och allt var liksom bara lite mer romantiskt än vanligt.
 
IMG_4973 copy
 
IMG_4978
 
Första dagen kikade vi in på Louvren, där jag inte varit förut. Vi tittade på marmorfigurer i massor, på morbida altartavlor från medeltiden (en biskop med blodet sprutande från halsen?!) och hälsade även på Mona Lisa för första gången. Det var spännande, men otroligt mycket folk så man fick stå på tå för att se.
 
 
Dag två åkte vi och tittade på Eiffeltornet litegrann. Vi tänkte åka upp, eftersom det var Sebastians första gång i Paris, men det var alldeles för lång kö. Men gud så vackert detta torn är!
 
 
 
En av dagarna tänkte vi att vi skulle ha picnic. Vi hittade dock ingen lämplig affär på vägen, så vi köpte med oss ett lass med macaroner (åt en fantastisk en med citronsmak) och letade upp Jardin du Luxemburg, en riktigt pampig 1700-talspark mitt i stan. Där satt vi på stolar vid gräset och blev lite solbrända på näsorna.
 
IMG_5037
 
Min favoritdel av Paris är Montmartre, hur turistigt det än må vara. Stämningen där är alldeles speciell och jag älskar de branta gatorna med små spännande butiker överallt. Vi klättrade upp till Sacre Cour och gick sedan vidare förbi Montmartres kyrkogård och satte oss med lite espresso på en brasseria. När man beställer kaffe i Paris ser de nämligen lite undrande ut och kommer ut med en liten espresso istället.
 
IMG_4987
 
Vi hann också med en del shoppingturer, vi gick på Lafayette i två omgångar, längs Champs Elysée och Rue de Rennes. Vi letade också efter Colette vid Rivoli, men hittade bara snordyra butiker men ingen galleria. Den hade vi tydligen gått förbi flera gånger utan att se! Vi köpte några fina planscher och gamla omslag i boklådorna längs Seine, annars köpte jag bara lite småsaker.
 
Vi bodde på ett mysigt litet hotell i Montparnasse och jag har njutit av varenda sekund när vi har kommit ut på gatan och bara gå några hundra meter för att komma till ett trevligt matställe. Andra kvällen var vi på något halvfint ställe och testade sniglar (gott!). Vi ville också gå och äta på Chartier men det var fruktansvärt mycket folk som köade för att komma in, så då trillade vi in någon annanstans istället. 
 
Tack Paris för denna gång, vi ses snart igen!
 

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0