saffron ice cream.

Hej vänner!
 
Igår hade vi kärt besök av ett par som vanligen befinner sig i de norrländska skogarna samt fick chansen att inviga både vårt nya porslin ("Snö" från Rörstrand Swedish Grace) och våra "nya" bestick som jag hämtat hem från mina föräldrar, äntligen. Mormor och morfar har samlat till alla oss barnbarn, en mycket tråkig present när en är tio men mycket uppskattad nu.
 
Vi bjöd på den godaste risotton någonsin, och Sebastian tog på sig uppdraget att göra saffransglass med honung i vår glassmaskin. Resultatet var så strålande att jag drömde om glassen inatt och tänkte på den det första jag gjorde när jag vaknade. Här kommer receptet från glassrecept.se, något redigerad i enlighet med kockens kreativa process.
 
 
Vaniljglass med jordgubbar som vi gjorde med glassmaskinen i somras. Alltså♥
 
3 dl vispgrädde
3 dl standardmjölk
1/2 vaniljstång
0,5 g saffran
1 dl ströscoker
3 äggulor
1 ägg
2 msk honung
 
1. Blanda mjölk, grädde, saffran och utskrapade vaniljfrön från en halv stång i en kastrull. Värm, men det ska inte koka.
2. Vispa socker, ägg, äggulor och honung vitt och pösigt. 
3. Vispa ner äggsmeten i gräddblandningen på svag värme.
4. Vispa hela tiden tills smeten börjar bli tjock, och allt ska värmas på till 82-85 grader. Vi hade ingen termometer och freestylade, men det gick bra ändå. När smeten nått rätt temperatur ska den snabbt hällas i en skål och kallna. Vi löste det hela med ett kallvattenbad.
5. Häll smeten i en glassmaskin när den kallnat och låt den bli glass.
6. Servera och ät en galet god gräddig och hjärtevärmande historia.

 

 

 


Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0