en arg text om dumhet.

En tv-serie som gör mig upprörd, men som tyvärr understryker en alltför normativ trend i dagens Sverige, är Lyxfällan. Tittar inte på det överdrivet ofta, men det händer. Och jag blir lika förvånad varje gång, och jag tänker inte skräda med orden: hur kan folk vara så förbenat urblåsta att de köper dyra prylar för pengar de inte har, och antar att det löser sig när man tar ett lån? Människor har blivit så bekväma av sig. 
 
Det skulle aldrig falla mig in att köpa en lyxpryl för pengar som jag inte har. Hur kan man vara så dum i huvudet att man tar ett sms-lån? Det är sin sak att ta studielån, som är en ren framtidsinvestering. Det är också en annan sak att ta ett bostadslån, det är också en framtidsinvestering. Men en ny platt-tv är inte en framtidsinvestering. Folk är så himla ha-galna och den gängse uppfattningen verkar vara att de kanske plötsligt kommer skita ut de pengarna som de sedan måste betala, med skyhög ränta. 
 
Lyxfällan är således det värsta förnedringsprogrammet, eftersom de som deltar i de flesta fallen inte tänker längre än näsan räcker. Jag reserverar mig givetvis för de, enligt min uppfattning, få fall där det inte varit köp av lyxprylar som fått personen i fråga på fall, utan riktiga ekonomiska problem. 
 
 
 

Det ni säger
Postat av: Becka [fotoblogg]

Håller helt med dig! Samtidigt är det bra för de familjerna att få hjälp, men varför i tv?

2013-09-27 @ 18:56:14
URL: http://photos-by-becka.fotoblogg.nu
Postat av: Malin Aurora

Tänker precis som dig, fattar inte vad det är för fel på folk..

2013-09-28 @ 23:12:08
URL: http://vildblommor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0