en text som säger mer än en bild.

Att ge tillbaka är något jag tänkt på väldigt mycket de senaste åren, utan att det genererat i handling. Först handlade det om att när jag kunde, hade jobb och pengar, då skulle jag skänka pengar till någon organsation.
Jag har tänkt på det extra mycket sedan förra sommaren, då min kusin hade läst en bok som handlade hur man blir framgångsrik. En av variablerna handlade om att ge tillbaka till samhället, inte nödvändigtvis genom att skänka pengar utan även genom att engagera sig. 
 
Och det är ju klart. Det senaste året har jag jobbat, tjänat pengar och skämts över att jag bara äter hela kakan utan att dela med mig av den. Ursäkten har varit att jag inte vet vilken organisation jag ska skänka till, jag måste undersöka vilka som är seriösa osv. Dömt att misslyckas, för människan är i grund och botten lat.
 
Nu äntligen har jag fått ändan ur vagnen, på grund av mitt hälsotillstånd den senaste tiden har jag funderat mycket över hur jag blivit, hur jag bara roffat åt mig och varit egocentrisk när jag för några år sedan hade så höga tankar om mitt sammhällsengagemang. Goda handlingar är väl sällan osjälviska, och en del i detta är ju att jag vill känna mig nöjd med att jag ger något tillbaka, lite som ett tack för att jag just nu har det så bra. Det är inget att hymla med. Men helt själviskt är det såklart inte heller, att ge tillbaka grundar sig ju också om att jag vill förbättra det på något sätt för någon.
 
Med detta inlägg vill jag inspirera även er. Eftersom jag inte har tid att engagera mig kroppsligt i något så har jag skänt en summa till en hjälporganisation och jag vill fortsätta att skänka samma summa månadsvis så länge jag kan. Och om ni inte kan skänka pengar, skänk vad det nu är ni kan.
 
Och tack för att jag får ha det så bra.

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0