tomato soup with gremolata

 
Imorgon kommer ett inlägg om FODMAP, om vad det är, länkar och tips för den som är intresserad. Nu har jag hållt på prick en vecka och det jobbigaste såhär i exkluderingsfasen är att jag inte får äta en gnutta kexchoklad ens. Men mer om det imorgon! I förra veckan lagade jag en FODMAP- tomatsoppa med gremolata som jag åt tillsammans med det underbara dinkelbrödet. 
 
Du behöver
1 zucchini
1 morot
2 kg tomater
1 msk olivolja med vitlökssmak
3 msk olivolja
7,5 dl vatten
1,5 msk socker
2 msk vitvinsvinäger
salt, peppar
 
Gremolata
1 citron
2 msk olivolja
1 msk olivolja med vitlökssmak
finhackad persilja
 
- Skär zucchini och morot grovt och stek på svag värme i några minuter i all olja i botten av en stor kastrull.  
 
- Skär tomaterna grovt och lägg i tillsammans med vatten, socker, vinäger samt salt och peppar. Låt småkoka i 35 minuter, mixa sedan slät med en handmixer. Smaka av med salt och peppar.
 
- Gremolatan gör du genom att blanda skal och saft från en citron, olja och persilja. Detta droppar du sedan över soppan i önskad mängd. Ät tillsammans med ett svingott bröd med smör som du kan låta tomatsoppan sugas upp i. 
 

Det ni säger
Postat av: Matilda

Är så dålig på att hitta på maträtter att äta varje dag, så det här ska jag nog testa idag. Fast jag vet inte om jag är blind, hur många tomater ska det vara i receptet?

Svar: Tänk att jag missade huvudingrediensen, tack för att du uppmärksammade det :) 2kg ska det vara, hoppas det ska smaka! Tyckte själv att den var supergod! :)
Sandra

2014-01-14 @ 10:07:00
URL: http://wishesandstars.se/blogg
Postat av: Malin Aurora

Åh mums!

2014-01-14 @ 11:41:29
URL: http://vildblommor.blogg.se/
Postat av: Alva

Lät vrålgott tycker jag!!

Svar: Roligt att du gillar receptet! :)
Sandra

2014-01-14 @ 18:39:40
URL: http://otilltalande.devote.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0