att kyssas är som att äta soppa med gaffel - man får aldrig nog.

 
bild-68
 
Recept, recept, recept. 
Vi har så många projekt igång här hemma nu, eller ja, mest jag. Vi har bestämt oss för att ha speciella matdagar i veckan, både av hälsomässiga och miljövänliga skäl. Två dagar i veckan serveras det vegetarisk mat, en dag i veckan är det raw food, till exempel. Någon dag blir någon GI/LCHF variant eftersom Sebastian helst undviker kolhydrater.
 
Jag har också beslutat mig för att bli bättre på att ta tillvara rester och saker som finns i kylskåpet. Jag läste en inspirerande artikel om en man som bestämde sig för att leva ett år utan att använda pengar. Han menade att vi slänger så mycket mat nuförtiden eftersom det är så enkelt att plocka upp nytt i butikshyllan, vi tar det för givet. Om vi själva hade producerat vår mat så hade vi aldrig slängt så mycket som vi gör idag, och det tyckte jag var en bra poäng. Och jag skäms lite eftersom jag vet att jag ofta slänger slattar, men det blir ju så himla mycket i längden.
 
Nu blev det en smärre novell istället för det jag egentligen ville komma till, nämligen världens godaste och enklaste soppa, och det är Niotillfem-Sandra som lagat denna från början, men idag lagade jag följande variant:
 
6 portioner
 
12 dl vatten
2 tärningar organisk grönsaksbuljong
2 morötter
1 palsternacka
1 liten kålrot
3/4 zucchini
1/2 purjolök
1 vitlöksklyfta
2 dl creme fraiche
persilja
parmesan
salt, peppar
 
Koka upp vattnet i en mellanstor kastrull.
 
Skär grönsakerna i bitar, det är inte så noga att de är finhackade eftersom soppan ska mixas, men inte för stora så att de inte hinner koka färdigt. Ha i grönsakerna och låt koka några minuter.
 
Tillsätt vitlöken och purjolöken tillsammans med buljongtärningarna. Låt alltsammans koka i 10 minuter.
 
När allting kokat, smaka av med salt, peppar och persilja. Ha sedan i en liten burk creme fraiche och låt koka upp igen.
 
Mixa soppan slät med stavmixer. Det går bra att använda vanlig mixer också, men det blir lite kladdigare (jag brukade göra så förr). Servera med riven parmesanost och persilja, och tt tillsammans med något gott bröd.

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0