una settimana molta impegnata (och sömntips)

I veckan städar jag ihopamitt pick och pack och drar änteligen hem söderut igen, hurra!
Att leva i en salig blandning av de egna och andras saker som stuvats in i mitt gamla rum är litet stökigt och stressande, och såklart längtar jag efter mina vänner och mitt liv i Lund!

Men efter ett år av tvivelaktiga sömnvanor, en dito sommar och en historia som svårinsomnare... ja, jag tror att jag ska försöka bli lite bättre på det där med att sova.
Har du också svårt för att sova? Efter ett 22-årigt liv med typ halv-insomnia är detta råd jag fått när sömnen INTE faller på:

- läs en bok
- börja varva ner en timme innan sänggåendet (dvs. ingen tv, dator eller headbangar- musik!)
- lufta rummet innan sängdags
- gå en promenad cirka en timme innan sängående, men undvik träning i åtminstone tre timmar innan
- ligg med en kudde på magen
- gå igenom dagen "utifrån", följ allt du gjorde från att du vaknade tills du gick och lade dig utan att stanna upp och analysera saker
- ät ingen tung måltid på ett par timmar innan sänggående
- ligg inte och vrid och vänd dig- kan du inte somna är det bättre att du går upp en liten stund och dricker vatten, går på toa eller läser en stund. En variant är att vara uppe tills du blir trött, helt enkelt
- lyssna på lugn musik som du känner till väl. Musik du inte känner till så väl får hjärnan att arbeta mer

Om det hjälper eller inte vill jag låta vara osagt, men prova kan man alltid, och när det är fyra timmar kvar till uppstigning brukar man bli ganska så desperat.
Saker som faktiskt aldrig hjälper men som alltid återfinns i tips och råd:
- ät en banan
- drick varm mjölk
- räkna får


Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0