ett vinnande koncept eller en slags årskrönika

Jag har skrivit om det förrut i år. Om hur jag alltid, alltid, varje nyår, svär inför Gud och i den aktuella församlingens närvaro att det kommande året ska bli det bästa någonsin. Och nyår itself måste också vara smashing. Nyårslöftena ska nedplitas på ett fint papper, välformulerade, som trollformler vars magi kommer att infiltrera mitt liv det kommande året.

Men det blir ju ändå aldrig som man tänkt sig.

Så. Förra året- inga nyårslöften. När vi åkte till Thailand andra veckan i december började jag ställa in tankarna litet annorlunda. Jag började tänka att jag inte skulle vara rädd för att uppfylla mina drömmar. Nyår planerades ske i mysdress, med kompisar och brädspel. Men genom impuls blev det något annat, något jag gick på utan förväntningar. Och det blev fantastiskt (tack Emelie och David för det!)

För att vara ett år jag inte direkt förväntade mig något av så blev 2010 på många sätt det mest fantastiska året i mitt liv!





I januari är jag solbrun och nyss hemkommen från Asien, hemkommen till det kallaste och snöigaste Sverige jag någonsin upplevt. Jag blir kallad till audition till SVT:s "Jakten på Julia" men åker aldrig upp eftersom biljetterna till Stockholm är galet dyra med så short notice. Men inte gråter jag för det, nej, för istället åker jag upp till SVT- studion i Göteborg för att delta i "Vem vet mest". Det går bra, för jag uppnår mitt mål- att nå rond två. Jag ställer in mig på att flytta till Uppsala eftersom jag äntligen, efter år av ångest, kommer på vad jag vill göra! Men under tiden börjar jag läsa en grundkurs i svenska för att lära mig hålla tal och skriva debattartiklar.
Marie kommer till Lund och vi har en otroligt lyckad schlagerkväll först hemma hos Sanna, sedan på Helsingcronas nation (där de dock spelar 90- talsmusik).



I februari händer inte särskilt mycket som fångas på bild. Jag åker på bröllopsmässa på Alla hjärtans dag med J och S, eftersom J gifter sig senare under året. Vi smakar champagne, äter choklad och jag hittar min drömklänning. Jag haräven anmält mig till pianolektioner, något jag velat länge, och de drar igång någon gång under denna månaden.


Såhär serjag ut den 20:e mars. Men nu går jag händelserna i förväg.
I början av mars blir jag antagen som ledamot i Gröna Studenters valgrupp. Genast åker jag upp till Stockholm och hinner inom min kusin Madeleine en runda, sedan bär det iväg ut till Tyresö. Nervös är jag, men alla är jättetrevliga och jag har jätteroligt!
Min lillasyster krånglar till det som tusan med sitt födelsedagsfirande (hon fyller år den 20:e mars). Men tur är väl det, för det blir istället så att jag firar Sannas födelsedag på Arimans i Lund. Och det leder i sin tur till att jag träffar den person som sedermera blir min älskade pojkvän! Och det var nog med händelser för mars tycker jag, för ni kan ju räkna ut att jag svävar på små rosa moln under resten av den månaden...


Fotograf: Någon grön student

I början av april åker jag, Sanna och några andra gröna studenter till Örebro för ett årsmöte. Jag är nervös eftersom vi i valgruppen ska stå framför folk och prata! Vistelsen blir mycket trevlig, men slutar med att jag får köpa en ny iPod. Sura pengar!

Vidare  så är april en väldigt trevlig månad, jag är enormt lycklig.



Under maj månad får jag då äntligen uppleva den omtalade Lundakarnevalen. Sanna och jag inleder allt med att genast gå och köpa sockervadd (som jag bara ätit EN gång innan!). De två första dagarna är soliga och fina, den tredje dagen är också bra men inte lika solig. Tre underbara dagar på karnevalen är det i alla fall!





I juni hänger vi i Botaniska trädgården mest hela tiden (här gestaltas filosoferna på essen i Sannas romerska kortlek). Jag tappar rösten efter en förkylning och kan inte prata ordentligt, eller knappt alls, under ett par veckor. Det är mest en massa krax som folk skrattar gott åt. Under två veckor mellan skola och jobb så går vi på glassbarer och solar en masse och jag köper min fina systemkamera som jag testkör i solnedgången.

Jag sticker på bröllop i juli, en nära vän får sin fästeman för eviga livet och det är så vackert och underbart! Jag fyller även år och firar med den här söta klänningen, min pojkvän och nästan hela tjocka släkten. Det åks till stranden, räddas katter och jobbas om vartannat.


 


 

I augusti far jag till vackra Dalsland, till älsklingens lantställe. Blir lite småkär i landskapet och trivs enormt bra med några dagars lantliv och trevligheter. Efter hemkomsten börjar jag på ett nytt extraknäck i Malmö som jag har stora förhoppningar på. Skolan ska snart börja igen och livet verkar mycket lovande!



Min nyförlovade lillasyster blir Maria Montazami när mormor och morfar firar guldbröllop på ett tjusigt ställe. "Tofsar låter så... tofsigt" säger hon och visar upp "sin" barocka ljusstake. "Mums!". Jag börjar plugga etnologi och det verkar som att det ska bli riktigt kul, den första kursboken slukar jag med glädje och skriker "mera!". Studentkören Bella Voce vill, två år efter första försöket, ha mig med, jag är glad och tänker att det är skönt att känna att jag faktiskt är tillräckligt bra. Första repets första sång är "Kyrie" och håret ställer sig rakt på ända på armarna när flickorna börjar sjunga. Lord, have mercy!



Kyrkogården får sig ett besök i oktober när vi pysslar med skolans rekonstruktionsuppgift. Vi ska hitta och med kyrk- och faktaböckers hjälp rekonstruera ett livsöde. Det känns som att vi är med i någon form av "Spårlöst försvunnen" när vi får upp ett spår till några släktingar till vår slumpmässigt valda person. Denna Karna som vi skriver om verkar ha varit en väldigt vacker och glad person och uppgiften slutar i en delkurs med högsta betyg! Oktoberdagarna är så vackra så jag vet inte vad, men jag blir enormt sugen på att resa iväg mot varmare breddgrader allteftersom strecket på termometern letar sig allt närmre nollan.



I november åker mössan på och jag och Sanna tittar på utvandrare och nybyggare och äter sushi. Ja, hela månaden äts det nästan bara sushi. Jag jobbar, pluggar och pussas och tjyvstartar julen och så var det inget mer med den månaden!





I december skriver jag tenta, pulsar i mer snö än jag någonsin sett i början av december, råtränar inför min körs, Bella Voces, alla Luciatåg och julkonserter och jag vet inte allt. Jag jobbar och köper klappar och njuter av "Hotell Gyllene Knorren", den bästa julkalendern på flera stycken år.
Det är drygt ett år sedan Thailand och livet är swell!


Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0