deltävling fyra

Sista deltävlingen för i år, och förmodligen även den bästa.
Segertippade Peter Jöback tog sig till finalen, även om jag personligen tycker att hans låt har blivit lite väl hypad i veckan. Men jo, den blev bättre efter några genomlyssningar. Anna Bergendahl skrällde rejält över Jöback, vem hade kunnat tro det? Sibel åkte tack och lov ut och kom näst sist, och alla fem låtar som gick vidare till omgång två var faktiskt deltävlingens fem bästa låtar. Fast jag hade gärna gett Neo Jöbacks plats i finalen...

♥ = låtpoäng. Maxpoäng är fem
♣ = framträdandet. Maxpoäng är fem

Sibel - Stop
♥ ♥ ♥  -
♣ ♣ ♣
Det är ingen hemlighet att Sibel inte är en av mina favoritpersoner i denna värld. Hon och Darin ligger på ungefär samma ställe och skvalpar (skillnaden är att Sibel sjunger bra, Darin kommer inte ur sin tonårsstinna röst). Men i ett försök att vara rent objektiv så fick hon tre minus. Refrängen var ganska bra och catchy, men verserna var alldeles för konstiga för att man skulle uppfatta dem. Energin som tidningarna skrev om i dagar innan var sorgligt frånvarande, hon stod istället mest och skrek och viftade med armarna, tog några högklackade steg då och då. Duktiga dansare lyfter framträdandets poäng. Den vedervärdiga klänningen gör det inte.

Py Bäckman - Magisk Stjärna


Ozzy Osbourne på crack sjunger en låt skriven av Thomas Di Leva med morgonrösten? Hade Py gett låten till en starkare röst än hennes, och om hon hade bannlyst sina egna kläder, så tror jag att låten hade kunnat bli riktigt riktigt bra. Men nu var det hon som sjöng den i sina egna kläder så... nää.

Neo - Human Frontier
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
♣ ♣ ♣ ♣ ♣
Neo, som går till samma frisör som Salem Al Fakir, framförde en låt som jag nästan tycker är årets bästa, eller i alla fall topp tre. Minst! Jag kan helt klart se den ta Europa med storm. Det finns inget att säga, mer än - snälla, låt den gå vidare från Andra Chansen!

Lovestoned - Thursdays
♥ ♥ ♥  -

Min älskade Thomas G:son! Vartenda år sitter du där med tre-fyra låtar i varenda deltävling, men i år har jag saknat ditt blonda svall. Så sitter du här helt plötsligt, som en av skaparna till Thursdays! Ingen Melodifestival utan Thomas G:son! En litet småkonstig låt, som jag tyckte var ganska mysig på sina ställen, men framträdandet var otroligt ostrukturerat och rörigt, med tjejerna som stod och slängde med klänningarna i luften samtidigt som de försökte träffa rätt noter. Gör sig nog bra på radio.

Anna Bergendahl - This is my life
♥ ♥ ♥ ♥
♣ ♣ ♣ ♣  +
Jag gillade inte Anna så mycket i Idol, men nu...! Upplevelsen var ungefär som när jag först hörde de första tonerna till Shirley Clamps Min kärlek; gåshud, hår som ställde sig upp på armarna, tåriga ögon. En väldigt stark, fin och speciell ballad som passade hennes röst mer än alla covers från Idol, och Anna var så värd den finalplats som hon fick.

Pernilla Wahlgren - Jag vill om du vågar
♥ ♥ ♥ ♥  +
♣ ♣
Fortfarande idag sitter refrängen som en irriterande mygga i huvudet, och det är ganska bra efter en lyssning och två snabbgenomgångar. Pernilla bjöd på årets enda riktiga schlager (i sann Linda Bengtzing-anda) med guldpaljetter, konfetti och tonartshöjning. Och såklart den där catchy refrängen, den som kännetecknar schlager när den är som bäst. Jag håller på Neo och Pernilla i Andra Chansen!

Noll disciplin - Idiot
♥ ♥ ♥ ♥  -
♣ ♣
Små sk8erkids som är wannabe- Blink 182 och ska sjunga om idioter? Skepsisen var på topp när de entrade scenen. Men bitchslap på mig, låten var riktigt bra! De såg dessvärre ut som... ja, wannabes, men låten var bra! Inget för Melodifestivalscenen, dock.

Peter Jöback - Hollow
♥ ♥ ♥  +
♣ ♣ ♣
Som alltid när en låt blir hypad i veckor i förväg, så innebar första lyssningen av den här bara besvikelse. Skulle det här vara bra? Men efter några snabbgenomgångar kunde jag tillstå att jo, det var en bra ballad, som dock påminde lite mycket om det där stora balladnumret i valfri musikal. Jackan var ful, så ska du representera Sverige så bränner du den, ok Peter?

Det var alltså den sista recensionen av låtarna för i år! Nu håller vi tummarna för en bra Andra chansen, och sen: må bästa låt vinna!

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0