my room


Bild

Lagom till det mörknade igår slog vi på en skräckfilm som jag velat se sedan jag hittade den för tre dagar sedan. "The Changeling", psykologisk skräck från 1980.

Filmen handlar om John Russell, en sörjande far som hyr ett gammalt hus som varit obebott de senaste tolv åren. Allt ter sig lugnt, i det närmaste perfekt. Men vad som startar med högljudda och rytmiska bankningar klockan sex varje morgon slutar i ett grävande i livsöden som för längesedan borde ha kommit till ro. Efter att ha spelat in en seans som hålls för att lösa gåtan med husets osaliga ande tillblottaläggs inte bara en fruktansvärd sanning, utan även de dödas krafter i huset.

Det är morgonen efter nu och jag ryser fortfarande när jag tänker på gamla rullstolar och folk som kan tänkas sitta i dem. Det är ett bra betyg för en skräckfilm: den är mörk, mystisk, krypande och hemsk. Har du inte blivit ordentligt uppskrämd på ett tag så borde du se den.


Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0