den stora 20-talsguiden.

Gatsby, fjädrar och paljetter... 20- talet har verkligen varit en grej i år. 20-talskläder och 20-talsmaskerad är verkligen min kopp te, ja, nästan en specialitet. Jag har fått en del frågor på sistone om tips på inköpsställen, kläder, accessoarer och så vidare, för någon var det tilltänkt en nyårsfest. För mig har de senaste nyåren gått lite i dekadensens tecken och i en luxuös anda. Vilken tid på året är mer dekadent och glamourös än just nyår? Förra året bar jag en 20-talsinspirerad klänning, innan dess hade jag varit en mördad 20-talsfröken på Halloween och nu senast på vår 20-talsfest. Därför tänkte jag, såhär inför nyår, att det skulle passa sig alldeles ypperligt med en 20-talsguide!
 
Kläderna.
 
20-talet mode speglade den rådande tidsandan enormt mycket. Klänningar och kläder var överdådiga och lyxiga, less is more fanns inte ens på kartan. Detta var ett resultat av den högkonjunktur som rådde, en uppsluppenhet efter första världkrigets vedermödor. 20- talet var också kvinnofrigörelsens decenium, vi slängde korsetten och de långa kjolarna, klippte håret och klädde oss i byxor. Även om man förvisso snörade sig för att få en pojkaktig och rak figur så var klänningarna ofta lösa, lediga och lyxiga. 
 
Drop waist- klänning i puderrosa från Modcloth. I sann tidsanda hade jag även försökt snöra mig med bandage
 
• Jag förespråkar att man inte behöver vara en Slösa och handla upp hela plånboken till en 20-talsfest. Man kan göra det väldigt enkelt. De flesta har väl någon form av svart klänning, och beroende på snitt och så vidare så kan man helt klart trolla med accessoarer för att få till det. Nu har det dessutom varit väldigt modernt med kläder i 60-talssnitt, som även det var väldigt raka silhuetter- låna detta, piffa till med smycken, paljetter, smink och hår.
 
20-talsinspirerad med klänning från Gina Tricot och paljetthårband köpt i lösvikt från sybehörsbutik
 
 Om du vill köpa nytt kan jag rekommendera både Modcloth och Asos. På Modcloth kan man till och med söka på 20-tal och få upp produkter som kan anknytas till denna stil. Ett tips är att söka på "drop waist" eller "dropped waist" i shoppingsidornas sökfält, så får du upp kläder med låga midjor som var väldigt modernt. Men åtsmitande långklänningar är också en bra tolkning av det glada 20-talet, gärna med djupt decolletage. Sen kan de vara i vilken färg som helst, klassiskt känns nog svart för de flesta. Sen har jag också hittat kläder på både Gina Tricot och Buttericks. Kika runt i lite olika butiker, det finns alltid något att hitta!
Du kan välja att se det som en bas, nästan som en canvas om du vill, eller köpa en riktig flapperklänning med fransar, fjädrar och paljetter.
 
Nyckelord: rak silhuett, drop waist, androgyn, urringat, fransar, fjädrar, paljetter
 

Accessoarerna.
 
Som jag skrev ovan. Tänk mycket. Tänk lyx. Det är inte så dyrt som det låter!
 
 
Pärlor är något som de flesta har hemma. Det långa pärlhalsbandet är en klassiker, men se upp för att använda pärlörhängen tillsammans med pärlhalsbandet - det kan snarare bli tantigt och tacky än lyxigt och festligt. Men halsbanden behöver inte vara pärlor, även om det är min personliga favoritaccessoar, både långa halsband som ser gammeldags ut och orientaliska korta halsband tycker jag kan fungera beroende på vad du har för typ av klänning. Halsbanden har du kanske redan, eller så hittar du på Glitter, H&M eller någonstans online.
 
Less is not more
 
Någon slags håraccessoar känns obligatorisk till en 20- talsoutfit. Det kan vara en paljettmössa, det klassiska hårbandet och/eller en fjäderhistoria. Nu senast hade jag ett art deco-inspirerat hårband från Asos som jag tyckte mycket om, och en fjäderklämma med plaststenar som jag köpt på Lindex en gång i tiden. En annan gång har jag (se bild ovan) köpt paljettband i lösvikt på sybehörsbutiken, haft hårband från Buttericks och till och med köpt en hel färdig plym på Panduro som jag lånade ut till min vän Anne på vår 20-talsfest. Låt fantasin flöda, köpt något och gör om, köp något färdigt eller skapa enkelt själv. Ett knutet band som du hittar i en syaffär runt pannan kan räcka långt.
 
Min vän Anne i en av mina fransklänningar och fjäderplym
 
Övriga accessoarer kan vara armband, örhängen och så vidare, och så vidare. Kör på med allt på en gång, more is more! Du kan leta efter smycken som ser lite gammeldags ut i mörk guld- eller silverfärg. Art Deco var stort på 20-talet så du kan leta efter smycken i den stilen (Warehouse kör en del sånt), eller smycken som ser lite orientaliska ut. 1922 upptäckte arkeologer Tutanchamuns grav, vilket influerade hela modet.
 
Nyckelord: fjädrar, paljetter, hårband, långa halsband, pärlor, orientaliskt, mycket, svart, glittrigt
 
Sminket och håret.
 
Under 20-talet blev damfrisyrerna korta och bob, eller page var ganska modernt. Min vanligaste frisyrrutin till 20-talsfester är att locka håret, våga till det i topparna så att det liksom ser shinglat ut och sedan sätta upp det därbak i något slags lockigt virrvarr. Sedan försöker jag ordna luggen i så kallade fingerwaves, vilket innebär att man med hjälp av händer och fingrar försöker ordna håret i en slags vågor. Jag använder massa spray och massa hårklämmor. Sen adderar jag något slags hårband och accessoar. Du kan också låta håret vara utsläppt, om du har långt hår, men våga det gärna och försök få till de där fingerwavesen; det var ju inte alla moderiktiga donnor som ville klippa sig kort men som ändå ville vara moderiktiga. Tips på frisyrer kan du få via tutorials på youtube, sök typ "flapper hair tutorial" eller "20's hair tutorial".
 
Jag brukar själv köra en ganska modest 20-talsinpirerad makeup, men för den som vågar och vill så kan man vara än mer tidstypisk och målad
 
Inte heller med sminket behöver du vara så sparsam. Jag brukar inte gå riktigt så all out som man gjorde på 20-talet, då modeller och skådespelare ibland kunde se ut som målade porslinsdockor- men jag kör på mörkt markerade ögonbryn, svartsminkade ögon, rouge och mörkt röda läppar. Läpparna är nästan det viktigaste med hela 20-tals makeupen. Vill man så kan man gärna måla dem lite porslinsdockeaktigt, googla bilder på till exempel Clara Bow. Ögonbrynen målas mörkare än din vanliga färg och ska antingen målas "nedåt" eller raka. 
 
Nyckelord: mörkrött läppstift, markerade ögonbryn, raka ögonbryn, porslinsdocka, plutmun, rådjursögon
 

Njut av nyårsfesten, Gatsbyfesten eller vad det nu kan vara! Och glöm inte, google är din vän när det kommer till inspiration.
 
 
 

Det ni säger
Postat av: Fina Frun

Åh så mycket fin inspiration!

2013-12-28 @ 15:56:13
URL: http://finafrun.se
Postat av: Alina

Fin du är :)

Svar: Tack fina Alina! :)
Sandra

2014-01-26 @ 09:23:01
URL: http://oncelikethis.blogg.se
Postat av: majafridh

Fin blogg!

Svar: Tack så mycket! :)
Sandra

2014-01-26 @ 09:26:23
URL: http://majafridh.se/
Postat av: Simone

SÅ fint och inspirerande :)

Svar: Tack Simone, det värmer!
Sandra

2014-01-26 @ 09:43:31
URL: http://atsimones.blogg.se
Postat av: Therese

HEj!

Jag ska vara utklädd till Daisy Buchanan på en maskerad men har svårt att hitta en typisk Daisy klänning som inte kostar en förmögenhet. Har du några tips?

Med vänlig hälsning/ Therese

2014-06-21 @ 16:32:11
Postat av: Cecilia

Hej!

Gud vilka bra tips!! Vi ska ha 20-tals tema på nyår så din guide är ju perfekt. Det finns fina hårband på H&M med svarta blommor och guld/gröna blad. Tror att jag skulle kunna tänka mig att använda det även vid andra tillfällen så därför hade det varit bra, men är överhuvudtaget 20-tal? Eller ska jag satsa på nåt med fjädrar eller paljetter? Om du vill titta finns hårbandet här: http://www.hm.com/se/product/29702?article=29702-D

//Cecilia

2014-11-25 @ 07:35:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0