en högerkvinnas fantasivärld.

I lördags när jag vaknade och i vanlig ordning kollade Facebook first thing, läste jag något av det mest upprörande jag varit med om på länge. Jag var så arg och uppgiven att jag lade mig rakt på madrassen och grät. Jag pratar förstås om riksdagsledamot Maria Abrahamssons blogginlägg om huruvida en är höginkomsttagare om en ligger på 36.500:- plus, till exempel hennes egen lön som är 60.000:-. Då menar hon att hon inte är höginkomsttagare. Det är så mycket som är fel med detta blogginlägg så jag vet knappt vart jag ska börja. Blogginlägget är skrivet i samband med alliansens förslag att höja brytpunkten för statlig inkomstskatt, något som de inte verkar få majorietet för.
 
Men vi kan ju starta med den skeva verklighet som dagens höger verkar leva i, denna värld som präglas av egoism och enbart självrättfärdigande. Jag får lite Lyxfällan- vibbar. För varför skulle inte jag få bo i en dyr lägenhet på söder om jag nu vill det? Jo, det är klart, alla människor i Sverige har RÄTT att bo i en lägenhet centralt på Södermalm i Stockholm om de vill det. Men då ska jag de ha medel till det. Och varför ska vi höja gränsen för vad som är höginkomsttagare till, som Maria Abrahamsson menar bör vara någonstans över 60.000:-, för att en individ vill bo centralt i Stockholm? Men det är väl helt rättfärdigat att justera skatterna, minska välfärden och öka samhällsklyftorna för att vissa människor anser sig vara självklart berättigade till saker i en värld där de är verkar tro att en kan få allt en vill ha på en gång.
 
... då är man ingen höginkomsttagare bara för att inkomsten närmar sig 37 000 kronor i månaden före skatt. Nej, knappast ens om man tjänar nästan 60 000 i månaden – före skatt – som jag gör som riksdagsledamot. Det är dyrt att bo och leva i huvudstaden, kort sagt.
 
Jag känner en del människor som bor i Stockholm som inte tjänar ens i närheten av de summorna, och mig veterligen lever de väldigt bra liv. De bor visserligen inte i supercentrala Stockholm, men ändock i Stockholm. Jag råkar också veta, att snittlönen i Stockholm ofta ligger lite över genomsnittet just för att det är dyrare att leva och bo där.
 
Men det är ju inte detta som är det värsta. Det höginkomstintagaren Maria Abrahamsson är "mer än lindrigt oroad" över är cirka 262:- i månaden mer som dessa människor, hon inkluderad, annars kommer få betala i inkomstskatt. Cirka en halv klippning i hennes fall.
 
Det är ju direkt pinsam.
 
 

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0