lucka nr 10: berätta om någonting du tycker är alldeles särskilt vackert.

 
 
 
 
 
 
Dags för lucka nummer 10 i Emily Dahls eminenta julkalender! Det handlar idag om något jag tycker är alldeles särskilt vackert. Mode- och stilmässigt är det något jag kanske tycker är lite finare än något annat, nämligen 20-talsdekadensen.
 
För mig symboliserar 20- talsmodet främst mystik från svunna tider. 1922 hittades Tutanchamuns försvunna grav i Kairo, och 20- talsmodet blev väldigt influerat av de egyptiska artefakter som återfanns här (se till exempel kvinnan på understa bilden som är målad med typiska stilistiska drag som man även återfinner i hieroglyfer). 
 
Inte nog med att det finns toner av mystik och storbandsmusik i luften när jag tänker på 20- talet. Inte minst pratar vi om startskottet för den fria kvinnan, kvinnan som fick rösta, som fick klippa håret kort, som fick använda byxor och kläs sig hur skamligt och ledigt hon ville. Även om jag gillar less is more så tycker jag om den överdådighet som är så mycket 20- tal, pärlor och stenar i orientaliska mönster, glitter, fjädrar och fransar i oändliga kaskader.
 
Ett jättefint tips till dig som också gillar 20-tal är filmen "The painted veil", som spelades in i original av Greta Garbo men vars nyinspelning är helt magiskt vacker. Översta bilden är från denna film. Mycket finstämd!
 
 

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0