lucka nr 21- berätta om vad "mode" betyder för dig.

Tredje sista luckan i Emily Dahls julkalender.
 
source
 
 
 
 
source
 
För fem år sedan cirka, så blev jag och min kompis Veronica haffade i min hemstad av lokala blaskan Norra Skåne. Frågan var "Vad anser du om mode?" och "Vad är vinterns modeplagg?" Mitt stora modeintresse kom där i gymnasiet och i kompiskretsen var jag väl känd för att vara lite pretantiös i hur jag talade om mode och stil. Mitt svar (som vanlig förvridet i renskrivandets konst) var ungefär att för mig är mode konst och ett sätt att uttrycka sig Svaret på fråga 2 var komiskt nog en mössa, och när de frågade i vilken färg svarade jag svart. Himla originellt.
 
Men detta svaret har inte förändrats nämnvärt. När mitt modeintresse började handlade det mycket om vad som är inne och ute denna säsongen - nu i efterhand förstår jag att detta för mig var hur jag letade mig fram i det som var jag. Det började med någon slags 80- talshistoria och gick sedan över till det som kallades boho-chic- eller ja, det var min ambition i alla fall. Skirtunna blusar och kjolar, dinglande örhängen och armband som klirrade kring handlederna. Därifrån har jag ju hittat min egen stil och nuförtiden känns det inte som att det är så mycket fokus på mode som det är på stil. Nu är det inte lika hårt med det där "inne" och "ute" (som är skitlöjligt för övrigt). Mode för mig är således att plocka ut det i varje säsong, kollektion, film, årtionde och så vidare som en gillar och som en tycker hör till den stil en eftersträvar. Mode är ett sätt att uttrycka sig själv och sin person. För mig finns det inget fast och strikt. Därför gillar jag Emily Dahls stil så mycket, för den är som min på ett sätt -inte bestämd i ett visst fack egentligen utan med någon slags röd tråd utan att vara uttryckligen ditt eller datt. För mig har det varit förvirrande ibland, med "hur vill jag se ut? Hur vill jag uttrycka mig? Vilken stil ska jag ha?". Nu har jag bestämt att min stil är Sandra, den är jag och den är kanske lite spretig men med en röd tråd. För någon annan är det kanske mer strikt. Men det i slutändan är det någonstans ett statement en människa gör med sina kläder, vare sig de tänker på det eller ej, vare sig de bryr sig eller inte. 
 
Mode säger vem du är. "Mode" för mig finns inte riktigt. Det finns i tidningarna, i andan och som någon slags bas. Men vad människor har på sig är inte mode, det är stil

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0