we must have a pie. stress cannot exist in the presence of a pie.

Hej godingar!
 
Det är tisdag, och jag vill tipsa om enklaste godaste pajen som vi lagade i veckan men ungefär allt jag gillar nästan. Här kommer receptet på getostpaj med lufttorkad skinka. Receptet hittade jag i min matbibel Köksalmanack 2013, den flitigast använda julklappen från förra året tror jag. Tyvärr ingen bild för det glömde jag att ta, men ibland är det lite skönt med bara text!
 
Pajdeg:
150 g smör
3 dl mjöl
1 krm salt
2 msk vatten
 
Blanda snabbt ihop alla ingredienser, nyp ner smöret och låt det gärna stå i rumstemperatur en stund innan. Tryck ut degen i en pajform, nagga och ställ i kylskåpet en kvart. Förgrädda sedan i ugnen, 200 grader.
 
Fyllning:
3 dl vispgrädde
2 ägg
salt och peppar
80 g lufttorkad skinka
1/2 dl soltorkade tomater
1 dl sockerärter (jag använde frysta)
100 g getost
 
Strimla och skär ingredienserna. Jag smulade till getosten lite och sen blandade jag allting med bestick som en sallad. Fördela i det förgräddade pajskalet. Vispa ihop vispgrädden och äggen tillsammans med salt och häll äggstanningen över grönsakerna. Grädda 30-40 minuter i ugn, vår ugn är lite långsam så den tog 40 minuter. Servera med broccoli. Massa mums!
 

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0