nu ska vi kemikaliebanta vårt hem.

Till frukostteet imorse avnjöt jag Underbaraclaras Drömmorgonseminarie på Saltå Kvarn, där Ulrika Dahl från Naturskyddsföreningen satt som gäst. Det handlade om gifter i hemmet och om att giftbanta - vilket jag tänker göra nu! Bort med alla platsköksredskap från IKEA, som säkerligen släpper ifrån sig en massa sjuka toxider vid upphettning. Bort med plastdunkar (som tur är har jag redan bytt ut mycket mot fina keramik- och plåtbunkar) och bort med dessa himla teflonpannor. Vi har en jättefin gjutjärnspanna från Skeppshult som jag aldrig använt! Jag har alltid lagat mat på teflon och har ärligt talat varit rädd för att använda gjutjärnspannan. Det kommer inte heller att komma in en konservburk till i detta hem, och födelsedagspresenterna till min systerdotter Eloise, som fyller 1 år snart, kommer att vara mycket noga utvalda.
 
Helt sjukt galet att det ens anses vara ok att använda någon typ av giftiga kemikalier i de saker som vi ska omge oss av i hemmet, till exempel flamskyddsmedel o.s.v. Och hur det är med mat ska vi inte tala om. Sedan många år tillbaka undviker jag helst hel- och halvfabrikat och produkter som innehåller glutamat. När jag väljer bröd slänger jag alltid ett öga på innehållsförteckningen. Jag förstår alls inte logiken i att pressa ner gift i matten.
 
Se avsnittet nedan och läs Underbaraclaras tips för att giftbanta här.
 
 
 
 

Det ni säger
Postat av: underbaraclara

tack snälla för att du hjälper till att sprida detta viktiga! Kul att du blev inspirerad till förändring

Stor kram

2013-10-17 @ 19:54:30
Postat av: Linn Karlsson

Bra initiativ! Om du vill ha ännu mer info har Kropps och själ i P1 ganska nyligen haft två avsnitt om De farliga och osynliga kemikalierna. Ganska spännande!

Svar: Åh tack för tipset! Ska leta upp dem, intressant att få veta mer. Man tänker ju verkligen inte på dessa dolda krmikalier!
Sandra

2013-10-22 @ 18:34:08
URL: http://www.linnkarlsson.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0