we address ethical or ecological questions in every other part of our lives except fashion. mind-sets are changing, though, which is encouraging.'

Min stil har utvecklats väldigt mycket under årens lopp, och mestadels är jag nöjd med den som den är nu. Extra kul är det ju att det är så många på sista tiden som undrat vart jag köper mina kläder. Jag är ingen okynnesshoppare, även om det kan tyckas som att jag handlar väldigt mycket. Ofta är plaggen väl uttänkta och utvalda. Jag är dessutom ett stort fan av nätshopping. Eftersom jag fått lite frågor tänkte jag ge lite tips om vart jag hittar kläder och inspiration.
 
Köpa
 
Min husgud nummer 1 är Asos, av den enkla anledningen att de har ALLT! Kläder i massa olika stilar, från flera olika märken i en pricerange mellan jättebilligt och jättedyrt. Många som jag tipsar om detta är uttryckt tveksamma till att handla på nätet utan att prova, och visst, det är ju lite av ett lotteri. Men måttguiderna på sidorna är oftast bra, och efter några köp så lär man sig. Och om det inte passar kostar det typ 60:- att returnera, vilket känns helt ok tycker jag. Det har bara hänt två gånger att jag fått returnera något.
 
Modcloth. Amerikansk sida med en massa quirky retroinspirerade kläder. Märk att man kan söka på kläder efter årtionde hos dem! Priserna ligger mellan 300 - 1000:- ungefär. Det som är läskigt med Modcloth är att man ibland åker på tull på 200:- extra, så jag handlar extra genomtänkt därifrån.
 
Topshop. Kikar in där ibland men det var längesedan jag hittade något, men ett användbart tips ändå.
 
Oasis är en av mina nyare favoritbutiker. Väldigt gulliga kläder (så jag försöker passa mig så att det inte blir för mycket gullgull), priset är väl mellandyrt, ungefär samma priser som på Modcloth. Man kan både handla på deras svenska webbshop eller i deras fysiska butiker.
 
IMG_5241
 Klänning från Oasis
 
H&M (vem handlar inte här liksom?). Här handlar jag en del basplagg och så håller jag ögonen öppna efter guldkorn. Min älskade blus med rosett därfram är ett sådant guldkorn.
 
Zara. Varje gång jag går in här tänker jag lite på personalens omtalade arbetsförhållanden. Men alltså, de har så fina blusar! Handlar inte överdrivet mycket på Zara men jag tycker att man kan hitta ganska roliga saker där ibland.
 
Min favoritblus från Zara, som jag bar tills den bokstavligt talat hängde i trasor.
 
 
Inspiration
 
Ibland står det ju bara helt still. Och man vet inte vad man vill ha, eller hur. Man har en massa svart i garderoben och har ingen fantasi. När detta händer så brukar jag tänka på vilka kändisar, bloggare eller tv/film-karaktärer som har en stil jag kan identifiera mig med. Då är det ibland så att det i cyperspace inte bara finns bilder, utan ibland how-to-dress-like-bloggar. Även om man inte vill kopiera en stil rakt av får man tips på kläder och på inköpsställen.
 
Dress like Emma Pillsbury. Jag älskar den neurotiska studie- och yrkesvägledaren i Glee. Det finns en del sidor med inspiration baserat på henne, detta är en som jag gillar.
 
Jag tycker också om att Dress like New Girl. Bloggaren letar även upp plagg som Jess har på sig i de olika avsnitten, vilket är kul.
 
Blogginspiration får jag bland annat från Emily Dahl, Jessica Silversaga och Emma Sundh. Jag inspireras såklart mycket av filmer och sådant som jag ser, till exempel någon Hitchcock- hjältinna.
Bästa med nätshopping - det känns lite som julafton varje gång man får ett paket!
 
Mitt etiska ansvar
 
Det ska erkännas att det för mig nästan känns lite äckligt ytligt och i-landigt att skriva ett sådant här inlägg och var jag handlar mina kläder. Det tycker jag är bra eftersom det visar att jag känner att jag själv har ett ansvar, och jag tycker att jag är otroligt lyckligt lottad som kan ägna på på detta vis åt något som jag tycker är roligt. Och visst finns det lite etik att tänka på, som jag själv kan vara lite dålig på ska det erkännas. Men jag tycker att det är viktigt att ta upp detta ändå, för man kan se till att bli lite mer medveten om det man gör.
 
Miljö. Varje gång jag shopar på nätet sätter jag ett djupare CO2-avtryck. Det man kan tänka på (som jag verkligen ska försöka bli bättre på) är att man inte "okynneshandlar" en massa småsaker åt gången. Det är lätt hänt på till exempel Asos som har gratis frakt från Storbritannien. Försök istället att handlar några saker åt gången och mer sällan.
 
Likaså kan man tycka att man inte borde köpa billiga plagg som håller lika länge som engångstallrikar. Nej, det tycker inte jag heller. Även om du handlar på H&M så kan du faktiskt försöka ha kvaliteten på plagget i åtanke. Jag köper inte dåligt sydda saker som jag vet kommer tappa formen eller vridna sömmar efter två användningar. Köp saker som du satsar på att behålla ett tag!
 
Love your darlings! Jag har några favoritplagg som jag hoppas aldrig går sönder. Laga, lämna in till sömmerska och skomakare - det är bra mycket billigare än att köpa nytt.
 
Mänskliga rättigheter. Nej, det  är kanske inte helt ok att handla från kedjor där man vet att se som producerat plaggen slitit som slavar för minimumlön. Inte heller att handla från ett ställe där man vet att personalen behandlas dåligt. Jag är ingen expert. Jag vet inte om det skulle vara bättre att sluta handla där dock - om H&M till exempel skulle stängas ner skulle det också få den konsekvensen att de som arbetar står utan jobb istället? Det jag tycker är viktigast i just detta sammanhang är att fortsätta ifrågasätta de stora företagen, vare sig det handlar om mode, mat eller hudvårdsprodukter.  
 
IMG_4403 copy
 Tänk på vår glob!

Det ni säger
Postat av: FlizanLizan

Hejsan

Äru sugen på en ny design så kostar bara mina designers 75 - 150 kr! :)

2013-10-04 @ 13:51:16
URL: http://flizanlizan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0