lillans aviga dag




de första fem verserna ur Britt G Hallqvists "Lillans aviga dag"

Alla Lillans kläder är aviga idag!
Båda Lillans strumpor har snurrat runt, ack ja!

Båda Lillans ögon vill droppa skvätt på skvätt,
och en sån droppig näsa som Lillans ingen sett.

Alla Lillans dockor är stygga mot sin mor,
och se på dumma Nalle, så hans knappnålsögon glor!

Alla Lillans kakor, dom har dom ätit opp,
och nu har Lillan bara tre russin i en kopp

Hela Lillans huvud är fyllt av små, små mygg.
I Lillans mage gör det ont och ont i Lillans rygg.

Så känns det idag. Jag har just ätit opp mitt citron- och ingefärechoklad, och jag tror att jag tänker lägga mig med en god bok ett slag. För jag har ingen mamma här som kan stryka mig på kinden och sjunga sången om katten som inte får fatt i sin svans. Och förresten så är jag för gammal för det.


Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0