linssoppa

Jag skulle ha lagat linssoppa ikväll. Men eftersom det är så avigt idag så väntar jag med det tills en annan dag. Istället kan jag dela med mig av receptet på denna underbart goda och enkla rätt, perfekt studentmat!

4 portioner

200 gram gul lök
2 klyftor vitlök
2 msk olivolja
600 gram morot
2 dl röda eller gula linser
15 dl grönsaksbuljong, eventuellt mer om du vill ha en mer soppig konsistens

-Hacka löken och fräs genomskinlig i en stor kastrull.

-Riv morötterna grovt. Tillsätt dem, linser och buljong i grytan.

-Koka under lock i 30 minuter och rör om då och då. Tillsätt mer vatten om du vill det. Extra gott blir det om du pressar ner några droppar citron mot slutet av koktiden.

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0