En fin samling recept

Att fortfarande försöka intala sig att det visst är sommar är ren och skär lögn. Det piskar i backen och blåser kalla vindar. Idag var det dags för jacka för första gången denna höst.

Och jag har bara höstmyst ikväll. För mig själv, det känns konstigt. Men snart ska jag dra igång höstbunkringen och använda alla saker jag haft stående i skafferiet alldeles för länge: kikärtbiffar av en oöppnad påse torkade kikärtor, och så blir det till att köpa rödbetor så att jag kan göra rödbetsbiffar. Jättefint att frysa in. Och jag ser framemot att höstmysa med en massa rotsaker och goda såser och dressingar. Och i veckan ska jag göra Underbaraclaras underbara, somriga potatissallad. Innan det blir alldeles för höstigt.
Nedan följer recept på godheterna man kan få fram (varav många är citerade från Clara Lidströms blogg).

Underbaraclaras värmande soppa

"Jag fräser en hackad lök och två vitlöksklyftor i en rejäl klick smör. Så slänger jag ner en näve persilja från landet som får fräsa med. Sist slänger jag ner potatisslantar som får lite stekyta. Så häller jag på fetmjölk och låter det hela koka. Adderar lite buljongpulver, salt och vitpeppar. Sist några paprikabitar. Så sätter jag i mig alltihop och fryser inte längre."

Underbaraclaras somriga potatissallad

"Igår blev det ljummen potatissallad med rädisor och drivor av dill. Turkisk yoghurt med 1/4 majonnäs blir en perfekt dressing. När jag gör sallad vill jag inte att potatisen ska simma runt i dressingen,  som när man köper den. Ett tunt lager dressing på potaten räcker bra. Och två vitlöksklyftor och massor av svartpeppar ska det förstås också vara."

Underbaraclaras rödbetsbiffar

"Riv fem färska rödbetor, en gul lökar och fem kokta potatisar.
Blanda med ½ dl grahamsmjöl och ½ dl vetemjöl, salt och peppar.
Forma till biffar och lägg i frysen i 30 minuter. Ta sedan fram det antal du vill ha till middagen och låt resten vara frysta. Stek biffarna på hög värme under en kort tid, utan att röra dem. Sänk sedan värmen och låt de steka långsamt på svag värme. Det tar ett bra tag innan de är genomstekta"

Min supergoda dressing

3 dl Creme Fraiche
1 msk vinäger
1/2 msk honung
Salt
Peppar
Persilja
1/2 tsk timjan
1 pressad vitlöksklyfta


Servera gärna med kyckling marinerad med soja, olivolja, honung, salt och peppar ugnsstekt med rotsaker såsom morötter, palsternacka, potatis och sötpotatis. Salta, smöra och/eller olja!


Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0