vårlängtan

Tittar igenom gamla blogginlägg. Vet ni. Det känns som att julen ändå inte kommer, så kan vi inte hoppa över allt vintrigt och bara ta vår direkt? Såhär vill jag känna igen (det är svårt när vädret är så rått som det var idag).

"Det är vår, vår överallt och jag är glad.
Jag är glad när skillan lyser som blå, klara ögon i det nyvakna gräset,
jag är glad när de trötta och ovana solstrålarna försiktigt värmer igenom lundablåsten.
Jag är glad när studenterna solar bland krokusen utanför universitetshuset,
och glad när skymningen låter sig dröja och sedan är så blå. Inte lika blå som skillan, skymningsblå. Blå som en nocturne av Chopin och stillsam som en lågt kvittrande fågel.

Om våren är jag glad."

Finnes i mina Skuggömmor, april månad.

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0