Sveriges historia

Tv4:s storsatsning "Sveriges historia" är ett program som jag väntat och väntat på sedan jag först hörde talas om det för snart ett och ett halvt år sedan. Jag spelade in torsdagens program och avnjöt det ikväll, efter att ha hört en eller två inte helt bra kommentarer om programmet. Men jag tyckte att det var väldigt, väldigt bra.

Dick Harrison, den briljante historieprofessorn, och Martin Timell, den chokladvarme tv-profilen, vägleder oss på en snitzlad bana genom den svenska historien från stenåldern fram till nutid. Första avsnittet gjorde reklam för mina hemtrakter, Hässleholm, där man funnit Sveriges äldsta lämningar av människor. Harrison tar upp tidigare teorier och nya gissningar och allting görs mycket levande av både tonfall, filmade snuttar och anekdoter. Jag kommer helt klart att titta nästa vecka, då träder vi in genom porten som leder till den mystiska och kultpräglade bronsåldern. Missa inte!

Programmet påminde mig även om att jag hemskt gärna vill åka på en riktigt trevlig Skånerunda i sommar, en dag när det är riktigt soligt och varmt. För Sverige, och Skåne, är så himla vackert när det är sommar!

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0