kärlek

Favoritbok i barndomen?
Vad räknas som barndom? Nåväl, när jag var riktigt liten gillade jag Emma tvärtemot (om ni minns böckerna om Emma och Totte) och som ett lite äldre barn var jag stormförtjust i mina sagoböcker från banden Barnens bästa. De hette Folksagor och Fabler och Stora föredömen och sådana saker.

Vad läser du just nu?

Läste just ut Tusen strålande solar och är nu mellan böcker. Funderar på att läsa lite Maria Gripe.

Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga just nu.

Dålig bokvana?
Ibland hinner eller orkar jag inte läsa på länge så då händer det att jag slutar mitt i en bok och försöker sedan börja från samma ställe igen. Det fungerar inte så bra.

Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Bara kurslitteratur, dessvärre. Inget roligare än så.

Har du en läsplatta?
Nej, jag vet inte ens vad det är!

Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Jag föredrar nog en bok åt gången så att man kan uppslukas i den, men visst händer det att jag läser flera samtidigt. Speciellt när jag var i tonåren och läste som om det inte fanns någon morgondag!

Sämsta boken du läst i år?
Svindlande höjder. Förlåt, jag vill verkligen läsa den och tycka om den, men efter halva boken förlorar den mitt intresse helt. Men jag vill väldigt gärna veta hur allt slutar och satsar därför på att se filmen istället.

Bästa boken du läst i år?
Minns knappt vad jag läst i år, men det kan vara Den trettonde gåvan av Jane Johnson.

Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Inte särskilt ofta, men jag har försökt mig på litet deckarböcker på sistone, som Poirot.

Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Historiska romaner söker jag mig mest till, gärna med någon form av mystiska inslag som i böckerna Sagan om Isfolket. Jag gillar även barn- och ungdomslitteratur som jag känt till sedan jag var yngre, som Maria Gripe och Anne på Grönkulla.





Kan du läsa på bussen?
Absolut, men jag sitter oftast och tittar och lyssnar på musik.

Vilken är din favoritplats att läsa på?
Sängen och soffan.

Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag har lånat ut många böcker som jag antingen aldrig fått tillbaka eller som jag fått tillbaka i ett helt annat skick. Därför lånar jag helst bara ut böcker till folk jag känner väl och man ska vara väldigt rädd om dem, speciellt om det är fina böcker. Pocket är inte så noga, men min kära syster (hrm) har ofta lämnat tillbaka böcker med skador i pärmarna. Jag är själv extremt rädd om böcker jag lånar av andra och förväntar mig samma behandling tillbaka. Mina böcker är mina bebisar.

Viker du hundöron i dina böcker?
Går bra i fula dumma kursböcker. Och biblioteksböcker som redan har spår av hundöron. Men jag viker aldrig i mina böcker annars.

Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Kommer aldrig på fråga!

I studierelaterade böcker då?
Ja, jag har lärt mig stryka under och kladda lite på sistone. Innan var jag i det närmaste allergisk mot kladd i böcker och det kändes som helgerån att dra linjer i dem!

Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska. Det är mitt modersmål som jag dessutom är väldigt bra på, så därför kommer jag på ett sätt mycket närmre böckerna känslomässigt än om de är på engelska (som jag också är väldigt bra på i och för sig). Bra översättning förutsätts då, jag tycker att Harry Potter- böckerna är väldigt bra översatta och jag älskar dem. Jag kan läsa på engelska också men väljer den svenska versionen om båda ligger framför mig.

Vad får dig att älska en bok?
Ett målande språk, fängslande personer och ett språk som gör att bokens innehåll känns som en magisk värld. Det är en konst!

Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Om den gör mig så exalterad så att jag inte kan hålla den för mig själv. Bra böcker ska man dela med sig av!

Favoritgenre?
Sagor och sagoinspirerat (dock inte fantasy så mycket). Vardag kan fungera men fångar mig ofta inte på samma sätt.

Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Biografier och sanna händelser.

Favoritbiografi?
Jag vill ha en egen måne av Kenneth Gärdestad, en av de få biografier jag läst, och så fantastisk!

Har du någonsin läst självhjälpsböcker?
Sanna Ehdins böcker har varit litet som mina kompisar många gånger och jag gillar konceptet med självhjälpsböcker väldigt mycket. Även om man måste tänka på att kanske integrera råden till sitt eget liv.

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0