tonåring och sökande efter en personlighet

Arbetsförmedlingens yrkestest.

Personlighetstest med 41 frågor.

Jung typology test.

Ute i internetdjungeln finns det en uppsjö av personlighetstest som bara väntar på att definiera dig. När jag var en gymnasial internetnovis sökte jag med ljus och lykta efter dessa test. De kunde hjälpa mig att definiera mig, min personlighet och mina intressen. En annan guldgruva var Frida- och Story- tidningars olika tester. Det fanns hela testböcker att köpa och det var dessa jag kunde lägga veckopengen på.

"Du är Djupet, en allvarlig och mystisk person med en mycket kreativ sida." Så kunde det stå. Länge länge trodde jag att jag var en djup och mystisk person som människor inte riktigt kunde förstå. Men plötsligt insåg jag att det var jag inte alls. Jag är visst allvarlig och djup ibland, men jag är nog lika mystisk som min tv- bänk i trälaminerad plywood från Ikea.

Men som 16- åring och på jakt efter mig själv var det testen som fick vägleda mig. Allt som de kunde säga om mig lade jag på minnet, skrev ned eller sparade i en mapp på datorn. Sedan kunde man ju pussla ihop alla svar man fått och på så sätt klippa och klistra ihop en person.

Olika typer av test är fortfarande kul, men nu behöver jag inte ta dem för att finna mig själv. Nu tar jag dem för att det är roligt att veta vilken Jane Austen- hjältinna jag är eller vilken brudklänning jag ska satsa på. Det är inget jag tar på största allvar. Kanske är det tur att testen finns, för att liksom ge vilsna tonåringar en knuff i någon riktning. Eller så var det kanske bara jag som var ovanligt vilsen.


Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0