en hjärtenypande historia



Efter ett program om en kvinna med trädstamsben läste jag på om Elefantmannen. Honom har jag hört talas om i föbigående men aldrig riktigt vetat vem han var. Så nästa film som ska ses i min nya 1.20- säng blir "Elefantmannen" av David Lynch, som vad jag har hört ska vara en ganska bra film.

För er som inte vet (och informationen baserad på Wikipedia) så var Elefantmannen en man vid namn Joseph Merrick som vid fem års ålder drabbades av missbildningar som blev allt värre. Efter att ha rymt hemifrån som tonåring fick han jobb som  circus- freak och förblev så tills han träffade en läkare som intresserade sig för honom. Elefantmannen, som tros ha lidit av en sjukdom som kallas Proteus syndrom, skrevs in permanent på London Hospital och bad efter en tid om att få bli förflyttad till avdelningen för blinda. Han hoppades att på detta vis skulle en kvinna kunna älska honom och istället för att bli rädd för hans yttre.

Merrick blev efter sin inskrivning vid sjukhuset något av en kändis bland 1800- talets storheter (bland annat prinsessan Alexandra av Wales). 28 år gammal avled han i sömnen av orsaker som idag inte är helt klara. Den officiella förklaringen är kvävning men hans läkare sade att han förmodligen hade försökt sova liggandes, som en vanlig människa, och att nacken därför knäckts av tyngden från hans huvud.




Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0