när någon bara sticker.

Hej sen ett tag!
 
Det har varit några händelserika dagar sedan senast. Vi har bilat med mina kära svärföräldrar från Växjö för att äta spanska våfflor på Malmöfestivalen. Och dessutom verkar jag gått och blivit allergisk mot nötter. Så nu vet ni vad jag haft för mig.
 
Men egentligen tänkte jag inleda veckan med att regrediera till en gammal må bra-favorit. Som tonåring var det bästa jag visste att krypa upp i sängen om helgerna med tusen kuddar, en kopp te och en bok. Min bästa bok var en 70-talspärla från mammas ungdomsbokhylla som jag varmt vill rekommendera för er som vill läsa inom den kategorin. "När någon bara sticker" och "När något bara händer" av Anna-Greta Winberg.
 
 
Madde är 14 år när hon en dag kommer hem från skolan och världen ställs på ända. Mamma och pappa förklarar att de ska skiljas, de är inte kära längre. Madde hatar dem båda två. Smäller dörren in till rummet och sätter på en platta, högt högt för att försvinna in i musiken. Det är inte sant. Men några dagar senare står väskorna i hallen och allt är plötsligt sanning. Livet är bara förstört, pappa ska flytta och allt är bara skit. 
Men mitt i allt finns Johan. Den där snälla, varma killen som ger henne fjärilar i magen och som har världens mjukaste läppar. Härifrån följer vi Madde genom de vuxnas skit, den första kärleken och på vägen mot att bli en ung kvinna.
 
Någon mer som läst?
 
 

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0