they made a statue of us and put it on a mountain top.

 
 
 
Hej!
Tror att alla märkte hur sommarvädret smekte sin in över oss i helgen, så jag har mest varit på stranden och badat och solat. Så härligt, och helgen kändes med ens ungefär en dag längre.
 
Under mina lediga dagara har jag hunnit med en del kreativa uppgifter som jag lagt åt sidan länge. Det här origamipysslet började jag planera för 1,5 år sedan till exempel (!). Nu är det färdigt! Här är en liten how to, ifall ni vill göra något liknande.
 
1. Välj ut något fint origamipapper, eller leta upp något annat vikvänligt papper du gillar och klipp till i 15x15 cm. Jag har blandat lite presentpapper, vanligt origamipapper och tidningssidor med härliga färger. 
 
2. Vik ett gäng tranor. Kan du inte redan finns det tutorials här och här. Jag tycker att det är enorm terapeutiskt att vika origamitranor och har en hel skål över efter pysslet...
 
3. Jag ville ha tranorna hängandes längs ett hörn och valde att göra en rak mobil. Jag mätte ut en lång bit vit sytråd och fäste sedan trana för trana genom att först knyta fast en liten pärla i en dubbel knut. Sedan stack jag nål med sytråd genom det lilla hålet nederst i tranans kropp, upp och genom mitten av kroppen.
Nästa trana: mät ut hur långt emellan du vill ha dem, fäst din pärla och trä på nästa trana. Om du har en lång tråd är just detta pärlfästande lite pilligt och knixigt, jag tyckte att det enklaste var att försiktigt vika tråden så att den blev kort och jag enkelt kunde knyta två knutar kring pärlan.
 
4. Häng upp i en spik där du tycker att din nya inredningsdetalj ska hänga. En fin variant på denna är att ta en vacker trädgren där du sedan med kortare trådar fäster tranorna på de olika kvistarna. Häng till exempel i ett fönster.

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0