betydelsefulla böcker: den oändliga historien.

Jag stod och bäddade rent i morse när jag kom att tänka på en gammal favoritbok som gjorde stor intryck i mitt liv under min period. Och så tänkte jag att varför inte starta en liten miniserie på bloggen där jag berättar om böcker som betytt mycket för mig och/eller gjort stort intryck på något sätt. OCH det vore jättekul om ni ville hänga på, svara på frågorna och tipsa mig och de andra läsarna om böcker som betytt mycket för ER! Jag är i stort behov av boktips just nu!
 
Eftersom det var den här speciella boken jag finurlade på i morse så är det självklart att den kommer först ut i denna kategori.
 
Den oändliga historien (Die Unendliche Geschichte)
Michael Ende
 
Hur fann du och boken varandra? Under en period var jag fruktansvärt förälskad i karaktären Atreyu i den filmatiserade "Den oändliga historian". När jag sedan hittade den tjocka boken på en bibliotekshylla visste lyckan inte till sig. Jag satt överallt och läste, utomhus mitt i vintern och jag vet inte vad.
 
 
 
Vad handlar boken om? Det är säkert många 80-talister med mig som redan fått skelettet av den första halvan i boken i den kända filmatiseringen från 1984. Men boken var så mycket bättre, och längre! Det handlar om Bastian, en pojke som gärna flyr en verklighet fylld av sorg efter mammans död och mobbare, in i äventyrens värld. En dag, på flykt från mobbarna, kommer han in på ett antikvariat där butiksinnehavaren sitter och läser en märklig gammal bok. Bastian lånar boken och sätter sig och läser den gömd på skolans vind. Boken handlar om det magiska landet Fantasien som håller på att förgås av ett ont Ingenting, och om indianpojken Atreyu som har som uppgift att på något sätt lista ut hur man ska stoppa denna onda kraft. Ingentinget är ett resultat av att mindre och mindre människor i den andra världen beger sig in i fantasins värld, vilket gör att fantasin håller på att försvinna. Men det är något märkligt som händer i boken, som för Bastian att börja misstänka att han inte bara är läsaren av en författad historia, att vissa av karaktärerna i boken har ett medvetande om hans existens. När Bastian förstår att de verkligen känner till honom i Fantasien försöker han sluta läsa, men han är redan för djupt intrasslad i en oändlig historia - utan att ens riktigt veta hur eller varför.
 
På vilket sätt har den betytt mycket för dig? Särskilt den andra halvan av boken handlar mycket om djup vänskap. Som 13- åring kunde jag ibland sakna känslan av att ha riktigt nära och goda vänner som ställde upp för mig, och att läsa den här boken fick mig att förstå på något sätt hur djup och fantastisk en fin vänskap verkligen kan vara. 
 
Tydligast minne från boken och/eller favoritcitat: Utan att försöka spoila för dig som kanske vill läsa så vill jag berätta om ett väldigt tydligt minne från boken, som till skillnad från filmen förklarade varför titeln på boken är som den är. Det är när en av karaktärerna kommer till en eremit som sitter och skriver på en bok. Karaktären har blivit uppmanad att bryta historien, men då denne vägrar att göra detta skriver eremiten om sin historia gång på gång på gång... i en oändlighet.
 
Andra bra böcker av författaren: "Momo eller kampen om tiden" är en helt fantastisk bok som skulle kunna få vara med i en sån här text även den.

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0