lucka nr 6: berätta om en person som inspirerar dig.

Gud, jag inspireras av så många olika personer vid så många olika tillfällen. Men eftersom Emily Dahls årliga julkalender har tema mode så väljer jag inspiration på det temat, och då är det självklart Audrey Hepburn som är min grundinspirationen i min stil.
 
 
Jag "upptäckte" Audrey Hepburn på sportlovet när jag var 14 eller 15. Jag var helt insnöad på dans och började titta på en film på tv där folk dansade balett och jag hade ingen aning om vad det var. Jag tyckte om filmen, som var i två delar, och fick efteråt veta att det var en tolkning om Audrey Hepburns liv med Jennifer Love Hewitt i huvudrollen. I slutet av filmen berättade de om en kvinna som ända in i det sista givit av sig själv till dem som hade det sämre. Dagarna efter det gick ett gäng Hepburn- filmer som jag tittade på, och sen var jag fast. Helt fast.
 
Audrey Hepburn inspirerar mig dels som person. Hon jobbade för och med fattiga och sjuka barn innan Angelina Jolie gjorde det till en Hollywood-trend, och hon var talesperson för UNICEF. Hon inspirera mig även stilmässigt i sin retrovintage- stil som är så enkel och avskalad. Jag tycker om de raka enkla linjerna och de sobra färgerna, gärna utan mönster. Nu tycker jag väldigt mycket OM mönster, men grunden i min stil är ändå någonstans lite mer avskalad än vad den är skrikig, mer elegant än vad den är bohemisk.
 
Om ni vill se en riktigt bra Audrey- film skulle jag vilja tipsa om "Hur man stjäl en miljon" som hon spelade in på 60- talet, det är min bästa Audrey-rulle!
 

Det ni säger
Postat av: Fina Frun

Hon är en av mina stora inspirationskällor också, vilken kvinna! Älskar även hennes filmer. I "Roman Holiday" gör hon en fantastisk skådespelarprestation!

Svar: Åh ja, min favorit är nämnda film men Roman Holiday tycker jag också är en av de bästa... gjorde hennes lilla tour när jag var i Rom för några år sedan :)
Sandra

2013-12-06 @ 14:14:27
URL: http://finafrun.se
Postat av: Johannas Retro

Hon är så himla vacker!

Svar: Sagolik!
Sandra

2013-12-07 @ 20:35:48
URL: http://johannasretro.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0