i malmö blåser vindarna, kyler ner alla sinnena. timmar försvinner, rinner, man hinner att finna vibbarna.

 
 
 
 
 
Det är många på sistone som frågat mig om hur vi fick vår lägenhet. Jag är ingen expert på lägenhetsletande, jag letade själv i några månader innan det kom sig så att jag och min pojkvän flyttade in i den här tvåan. Innan detta skedde hade jag fått en jättebra lägenhetsletar-guide av min kusin som var så sjukt cool och lyckades kämpa till sig ett förstahandskontrakt. Det är inte lätt med hyreslägenheter i Malmö, mina vänner, och jag kan inte ta åt mig någon cred för något alls som har med det att göra egentligen. Men här kommer en miniguide baserad på vår historia och på tips från min kusin.
 
Vi bor i en underbar 30-talspärla med högt i tak och fina bevarade detaljer, ungefär 10 minuters promenad från Malmö stadskärna. Vi har en privat hyresvärd och fick komma på visning och bli intervjuade. Här hade vi egentligen sanslös tur med att både bli kallade och att charma till oss lägenheten. Viktigt är att man verkar stabil och seriös.
 
♦ sätt inte all din lit till de kommunala bostadsköerna. Det kan ta tid. 
♦ nyckeln är att kolla upp privata bovärdar och RING. Ring varje dag. Kolla om de har lediga lägenheter, be dem ha dig i åtanke och låt dem inte glömma dig. Några tips som jag kommer på på rak arm är Akelius, Stadsbostäder och Ikano. Kolla på lägenhetsbyggnader runt i stan vilken hyresvärd de har. På Stadsbostäders hemsida har jag fått för mig att det är först till kvarn som kontaktas.
♦ se till att du kan visa på att du har pengar och att du kommer att kunna betala hyran.
♦ kolla Blocket, där det ibland dyker upp förstahanskontrakt. Alternativt, lägg upp en annons på Blocket. 
♦ underskatta inte sociala medier, skriv ut på Facebook att du letar, det kan finnas någon som känner någon om man har tur.
 
 Lycka till i bostadsdjungeln!
 

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0