if you expect nothing from anybody, you’re never disappointed.

Albert Bonniers Klassiker har i höst valt att i nya kläder publicera fyra stycken kvinnliga klassiker, klassiker som är skrivna av kvinnor och om kvinnors villkor. Det är några riktigt tunga titlar som jag lite skamset fingrat på och tyckt att det borde en verkligen ha läst redan. "Glaskupan" av Sylvia Plath är en sådan, som jag köpte med mig hem och läste som första försök. Nu är den utläst och jag letade återigen efter en bok med lite mer substans att läsa. Det slutade med ytterligare en av dessa klassiker, så just nu väntar jag på att Adlibris ska leverera "Madame Bovary" av Gustave Flaubert till min brevlåda.
 
De andra två klassikerna är "Under det rosa täcket" av Nina Björk samt "Det mest förbjudna" av Kerstin Thorvall.
 
"Glaskupan" var en riktigt bra bok med fängslande språk och den kändes så naturlig i sitt språk och sina tankegångar. Det var första gången på länge som jag nästan var inne i karaktären Esthers huvud, länge sedan jag blev så fängslad av en bok (varning dock för deppig läsning).
 
 

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0