low fodmap guide.

Vid några tillfällen nu har jag nämnt att jag ska äta enligt något som kallas FODMAP. Det var min läkare som tyckte att jag borde testa det för min mage för att se om det hjälper. FODMAP- dieten är något som även kallas IBS- diet eller IBS- fri. Tanken är att jag ska testa någon månad att helt exkludera annan mat för att se om det hjälper. Det är alltså inte en diet som är till för viktminskning, fast magen kan upplevas plattare när den inte är svullen till exempel.  
 
Vad är FODMAP?
Det tog ett tag innan jag fick koll på vad FODMAP egentligen innebar. Vissa kolhydrater innehåller ett ämne som kan "fastna" i tarmen och ligga och jäsa, och därför ska dessa kolhydrater uteslutas ur kosten. Mat innehåller mer eller mindre FODMAPs och under exkluderingstiden får en enbart äta det som innehåller lågt. FODMAP är en förkortning av några engelska ord, men innebär egentligen att en ska undvika frukost, laktos, gluten, oligosackarider (lök osv) och sockeralkoholer (sötningsmedel).
 
 
Jag fick en lista av min läkare på saker som jag får och inte får äta. Det finns även lite appar (IBS-fri har till exempel en), men utbudet på amerikanska sidor och appar är mycket större eftersom FODMAP inte fått så mycket genomslag i Sverige än. Här kan du enkelt se och söka efter ingredienser, till exempel när du är i mataffären, för att se vad som innehåller låg FODMAP och som är ok att handla.
På nätet florerar det också en del listor över mat en kan äta, jag gillar till exempel den här och den här.
 
Generellt kan jag säga att en äter laktos- och glutenfritt, ingen lök, inga bönor eller andra baljväxter (förutom färska gröna bönor), inga sojaprodukter, inget som innehåller mycket fruktos eller sötningsmedel, och inte heller stenfrukter. Däremot får jag äta socker (jag får baka, hurra!), citron, bär, hårdost, kött, ris, vissa rotfrukter... ganska mycket helt enkelt. Och allt som är laktosfritt och glutenfritt. Efter elimineringsfasen går det också bra att äta små mängde av exempelvis fetaost, broccoli, mozzarella och avocado, för att nämna något.
 
Det är helt klart en utmaning, speciellt för en som älskar vitlök och kaffe och som försöker äta vegetariskt, men det finns en del alternativ. Jag använder till exemepl olivolja med vitlökssmak istället för vanlig vitlök. Nu har jag kört FODMAP i någon vecka och jag kan ändå känna skillnad i magen, och det känns bra att exempelvis eliminera gluten ur kosten. Det blir mycket havregrynsgröt till frukost istället. Det viktigaste med elimineringsfasen är att se om det blir någon skillnad, om det alls hjälper. Om jag vet att det hjälper kan jag förhålla mig till det i framtiden när jag lagar mat. Men jag menar, vissa grejjer kommer jag inte kunna hålla mig ifrån alltför ofta - mat utan vitlök är som mat utan själ.
 
 
Under den här månaden kommer jag att publicera lite FODMAP- vänliga recept här på bloggen under den nya kategorin "FODMAP". Hoppas ni hänger på!
 
 
Om du ska äta enligt FODMAP är det ett bra råd att först kontakta dietist, vilket gäller vid all omläggning av kost.
 
 
Källor: IBSfri

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0