om sprutan med stort s

För ett tag sedan skrev jag om influensavaccinet, om man skulle ta eller inte ta. Om jag var för hög i hatten om jag struntade i att ta den eftersom jag är ung och frisk och förmodligen skulle överleva om jag nu skulle drabbas av influensan. Och så bad jag om era åsikter.

Jag fick en kommentar som jag tyckte var mycket bra. Den var baserad på det faktum att den nya influensan är extremt smittsam, och den handlade om att även om inte jag kanske skulle dö om jag drabbades, så skulle jag kunna smitta andra som inte har samma chans att motstå en fatal utgång. En mycket bra reflektion mitt i mina tankar på mig, mig själv och jag.

En av mina facebook-kompisar hade blivit frågat på vårdcentralen om vaccinet. Svaret blev en motfråga - ville hon ligga i respirator resten av livet? Så hårt kan visst svininfluensan slå. En annan hade varit på seminarium där de pratat om att om man ska resa till Asien, eller resa överhuvudtaget, så är vaccinet att rekommendera.

Sen går det ju mycket rykten om det ena och det andra om innehållet i vaccinet. När jag var på vårdcentralen var det många som skojade, men kanske med en gnutta allvar i skrattet, om att nu får vi se om jag lever imorgon. Vaccinet skrämmer, och frågan är vad som är medias höna-fjäder effekt, vad som är sanning och vilka som faktiskt är de riktiga riskerna. Experternas svar motsägs av andra experters svar (många experter är nog egentligen mest experter på att få sin egen ståndpunkt att verka vara den rätta, utan att ta med en andra ståndpunkts fakta. Man pratar exklusivt om det som får den egna ståndpunkten att låta bäst). Och det leder in mig på konspirationsteorier som florerar kring vaccinet. Det är medel som sprutas in för att staten, eller kanske superherrarna i Illuminati, ska hålla koll på vartenda steg vi tar. Det är ett steg till att massmörda befolkningen. Två av de teorier jag har hört och själv skojat om.
Kanske med en gnutta allvar i skrattet.

Konspiration och död eller ej, efter velande in i det sista så tog jag ändå sprutan. Mest för att alla andra gjorde det - när jag såg alla studenter som täckte nästan varenda kvadratmeter av Fäladstorget så tänkte jag att om så många väljer att ta det, så kan det ju inte vara jättefarligt. Kanske?
För det var därför jag egentligen inte ville ta sprutan - jag var rädd för att jag skulle bli en av dem som drabbas negativt av vaccinet.
Så svininfluensa eller vaccinet, det var lite som att välja pest eller kolera.



Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0