Melodifestivalpremiär

Nu har första deltävlingen avslutats, och två finalister har korats. Mycket bra val, enligt mig. Jag tyckte att programupplägget och programledarna var oerhört bra (Måns Zelmerlöf är ju helt underbar!). Det som drar ner helhetspoängen radikalt är att Christer Björkman stack ut nyllet på scenen två gånger, och till råga på allt försökte han spela teater!
Kvällens musikinsatser låg på både botten och i toppen. Här följer mina anteckningar om kvällens bidrag, och år har jag infört enskilda poäng för hur bra låten var och hur bra scenframträdandet var.

♥ = låtpoäng. Maxpoäng är fem

♣ = framträdandet. Maxpoäng är fem

 

1. Ola - unstoppable
 ♥ ♥ ♥ ♥ +
♣ ♣ ♣
Ola överraskade med en väldigt dansant och catchy låt som jag blev ganska glad av. Fullpoäng uteblir eftersom jag tycker att det kunde ha räckt med att sjunga om den där Nathalie en gång. Scenframträdandet var helt ok, men det var inget extraordinärt. Väldigt energiskt!

2. Jenny Silver - a place to stay
Överstruket ♥

Introt utgjordes vackert rent sceniskt, men låten var fullkomligt fruktansvärd (likaså kläderna). Vad var refräng och vad var vers? Entonigt och tråkigt.

3. Linda Pritchard - you're making me hot hot hot
♥ ♥
♣ ♣ ♣
Söt tjej med fin röst som fick en låt som var mindre bra. Den påminde snarast om ett östeuropeiskt bidrag som handlade om hur "het" hon var. En del energi hade lagts på framträdandet, det var ingen låt som fångade mig alls.

4. Pain of salvation - road salt
♥ ♥ ♥
♣ ♣ ♣
Jag förväntade mig mycket mer av gruppen, och satt egentligen och väntade på låtens break. Det kom aldrig. Ganska fin och finstämd låt, men ganska enformig och rätt så tråkig. Scenframträdandet var enkelt, rörande och med festivalvibbar. Men inte Melodifestval- vibbar.

5. Anders Ekborg - the saviour
♥ ♥ ♥
♣ ♣ ♣
Ok, jag satte fyra på den här låten från början, men... jag ville så gärna att det skulle vara bra! Anders Ekborg är en stor idol! Versen var väldigt lovande och med lite gåshudsvarning, och det hela var helt klart musikalinspirerat (vilket gillas av Sandra). Men refrängen föll som en tömd ballong mot marken, och med raderna "Il salvatore" helt plötsligt. Det är fint med spanska (?) men det kändes alltför varmt och mysigt att slänga in i denna låten. Framträdandet påminde lite om Marlena Ehrmans maskprydda dansare från förra året, rent stilmässigt. Kvällens besvikelse (men jag gillar dig ändå, Anders).

6. Jessica Andersson - I did it for love
♥ ♥ ♥ +
♣ ♣ ♣ ♣
Jessica brukar ha ganska bra bidrag i festivalen, och det här var inget undantag. Dock var det raka motsatsen till Ekborgs, med en ganska platt vers med med en väldigt stark och pampig refräng. Framträdandet var dramatiskt och rörande, och Jessica var jättevackert stylad.

7. Frispråkaren - singel
♥ ♥ ♥
♣ ♣ ♣
Mannen bakom Frispråkaren kan vara en av Sveriges mest driftiga och påhittiga män - han kom på att han kunde använda Melodifestivalscenen som en enda gigantisk kontaktannons! "Jag är singel" var ju ungefär det enda man hörde med tydlighet i denna raplåt, som jag faktiskt tyckte var helt ok bra. Versen var bra, refrängen catchy, men jag fattade ganska snabbt att han var singel och önskade att han skulle sjunga något annat i refrängen. Duktig rappare!

8. Salem al-Fakir - keep on walking
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
♣ ♣ ♣ ♣ ♣
Min absoluta favoritlåt var även den som gick ut ur kvällens tävling med flest röster. Salem har författat en väldigt bra låt, och som Ted Gärdestad i "Satellit" satt han bakom sitt piano och charmade sig rakt in i våra hjärtan med Sverigest varmaste leende.

Vad tyckte du om kvällens Melodifestival? Lämna gärna din åsikt i kommentarsfältet!




Det ni säger
Postat av: Madde

tyckte tyvär den va fruktansvärt dålig!! programledarna va ingen hit nånstans o bidragen pinsamt dåliga:P ingen som jag tycker passar i en melodifestival;) positiva kusinen här=)

2010-02-07 @ 09:32:11
URL: http://newadventure.blogg.se/
Postat av: Sandra

Haha, jo, fast jag gillade verkligen Samel al-Fakir och Ola var helt ok, men resten... ja, ungefär som det brukar vara i Mello, en hel hög dåliga bidrag:P haha, hoppas att du tycker nästa deltävling är bättre;)

2010-02-07 @ 10:43:11
URL: http://lovlilett.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0