att säga eller inte säga

En vän påminde mig om att det är Negerbollens dag idag, och i brist på annat att göra så googlade jag det faktum att negerbollen fått ett eget datum. Jo. Den 11 maj. Jag fann även det här textstycket. Signaturen "WN" skriver bland annat att "Bäckström, Svensson, Berglund, Andersson och Hansson – men inte en enda Muhammed. I Facebookgruppen ”Negerbollens dag” samlas sötsugna svenskar som vill slå ett slag för minskad politisk korrekthet."
Vad är det som är mest diskriminerande? Att kalla en god kaka för negerboll, eller att förutsätta att svarta människor heter Muhammed?
Vad är det som är mest diskriminerande? Att kalla en god kaka för negerboll eller att tysta ner de som använder detta namn och får det att låta som att det skulle vara fult? Det är när vi agerar som att det skulle vara fult som det blir fult.

Det är likadant med detta hallå att SJ råkat ropa ut att det fanns negerbollar i bistron.

Min mamma hade en kollega på jobbet, en afrikansk, svart kvinna, som gick till kiosken och beställde en negerboll. "Så får man väl inte säga", kommenterade någon. "Men... heter det inte så?" frågade kvinnan förvånat.

Vi snackar om ett bakverk. Inte om hets mot folkgrupp. Ska vi sluta säga Finska Pinnar också?

Det ni säger
Postat av: Zune

Tänk på alla rödhåriga som kan känna sig kränkta när man pratar om rödbetor.

2010-05-13 @ 21:19:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0