en höna av en fjäder

Uppror mot könsspecifika barnkläder

Upprop för könsspecifika barnkläder

När den nedre gruppen dök upp på Facebook blir det genast ramaskri. Ska jag vara riktigt ärlig så blir jag riktigt förbannad. Varför ska man vara för eller emot endera av sakfrågorna?

Riktigt små barn bryr sig inte om vad de har för kläder på sig. De uppfattar inte att tröjan är rosa eller blå. Jag gissar att anledningen till att man klär små spädknoddar i så kallade pojk- och flickkläder är för att folk runtomkring ska se vad det är för kön på ungen.

När barnen är lite äldre kan de ibland välja själva vad de tycker om och inte tycker om för kläder och färger. Jag vet att jag själv hade saker att säga till om angående mina kläder från treårsålder. Jag ville ha de där röda manchesterbyxorna från pojkavdelningen och jag ville jättegärna också ha tröjan med Skönheten och Odjuret med tillhörande blommiga tights. Var det något jag eller min syster inte tyckte om att ta på oss så slapp vi ha det.

Nej. Det är klart att barnen inte väljer helt själva. Men om dottern trivs i klänningen man sätter på henne så är det väl inget med det. Och det finns flickkläder som man kan leka vilt i också, de är inte alls så begränsade och "sitt-fint-still" som folk vill ha det till. Jag tycker inte att det ska vara fel att sätta en klänning på en flicka.

Jag kan själv tänka mig att klä mina framtida barn både i könsneutrala kläder (då jag tycker att de är väldigt fina) och i så kallat traditionella könsspecifika kläder. Fast vill sonen ha ett par lila byxor från flickavdelningen ska det vara ok också. Varför måste man göra en så sjukt stor grej av det?

Det ni säger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0